سند راهبردی بانکداری اسلامی در نظام بانکی ایران تدوین شد.

فعالیت های بانکی و تعاونی اعتبار در نظام اسلامی، تا آنجا که می شود براساس اصول و مبانی شریعت اسلام انجام می پذیرند. در بانکداری اسلامی، خدمات براساس قوانین شیعه انجام می شود، به همین علت، هرگونه فعالیت بانکی که در این حیطه قرار نگیرد، مورد قبول بانکداری اسلامی نیست. ایران به دلیل داشتن نظام اسلامی، بانکداری اسلامی را در ارجحیت نظام بانکی خود قرار داده و ربا را از آن حذف کرده است. به همین دلیل بیشترین مشارکت را در بانکداری اسلامی جهان دارد.

سند راهبردی بانکداری اسلامی
سند راهبردی بانکداری اسلامی

هرچند با گذشت سی و اندی سال از ثبت قوانین بانکداری اسلامی بدون ربا در ایران، هنوز هم ربا به طور کامل حذف نشده است و برخلاف قوانین شریعت هنوز بعضی از نهادهای مالی کشور از آن استفاده می کنند؛ اما بسیار تلاش شده است که این نوع تراکنش بانکی با توافق بهتر بین نهادهای اجرایی و قوانین اسلامی، حذف شوند.
برای اثر بخش بودن این اتفاق همراه با اقدامات و فعالیت ها در این زمینه، نیاز است که برنامه ای نوشته و طبق آن عمل شود. به وسیله این برنامه می توان برای مدت زمان طولانی تری برنامه ریزی کرد و با استفاده از قابلیت های بیرونی و درونی به این هدف رسید.

سند راهبردی بانکداری اسلامی


به همین ترتیب، طبق گفته ی رییس پژوهشکده پولی و بانکی کشور، سند راهبری بانکداری اسلامی تدوین شد. در این راستا، ابتدا با بررسی ایده ها و نظرات صاحب نظران بانکداری اسلامی و با توجه به سابقه آن در کشورهای اسلامی دیگر، چشم انداز و ارزش های محوری آن نوشته شد. سپس این سند برای صاحب نظران بانکی ارسال شده تا توسط آن ها بررسی شود و اگر مشکلی داشت، آن را برطرف کنند. بعد از این مرحله، برنامه ای عملیاتی براساس همین سند راهبردی بانکداری اسلامی تدوین شد. در نهایت، اجرای این سند راهبردی بانکداری اسلامی که از اهمیت بالایی برخوردار است در دستور اجرایی قرار می گیرد.

این پژوهش ها در بازه های یک ساله، یک سال و سه ماه و یک سال و نیم، انجام شده تا با استفاده از صکوک قرض الحسنه، صکوک وقف، سپرده قرض الحسنه امتیازی، تسهیلات قرض الحسنه مبتنی بر وثیقه گذاری اموال منقول با ارزش، کارت اعتباری قرض الحسنه و اعتبار اسنادی مبتنی بر قرض الحسنه برای توسعه ابزارهای خود بهره ببرند.
بنابراین بانک های قرض الحسنه برای کاهش ربا در بانکداری، میان بانکداری ایرانی قرار گرفتند. به عنوان مثال، بانک قرض الحسنه مهر ایران یکی از از این بانک هاست که به علت فعالیت در عرصه قرض الحسنه توانسته است موثر باشد. این بانک از توانایی های خود بهره برده تا سند راهبردی بانکداری اسلامی را تدوین و در پژوهش های لازم برای آن سرمایه گذاری کند.

گروه متخصصان و برنامه نویسان شرکت برنامه نویسان نواندیش پاسارگاد با استفاده از نرم افزارهای مدیریت صندوق قرض الحسنه، نرم افزار تعاونی اعتبار و برنامه های آن ها تمام تلاش خود را کرده است که سرمایه گذاری شما هموطنان را در این موسسات مالی و اعتباری راحت‌تر کند.

در واقع این سنت قرض الحسنه و شرکت تعاونی اعتبار است که برای تامین نیازهای مالی افراد جامعه می تواند مناسب باشد. براساس همین مورد است که مردم نیز باید بیشتر تشویق شوند تا مایملک نقدی خود را در برنامه های قرض الحسنه سرمایه گذاری کنند.

[ratings]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

با امتیاز دهی به ما در ارائه مقاله بهتر کمک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا