اهمیت و جایگاه قرض الحسنه‌

بارها در متون و روایات اسلامی در مورد جایگاه قرض الحسنه صحبت شده است. براساس این روایات یکی از خداپسندانه ترین حرکات که یک مسلمان در حق مسلمان دیگر انجام می دهد، این است که گره ای از کار او بگشاید، دل مومن را شاد و به همین منظور باعث رضایت خداوند شود. از جمله این کارهای پسندیده به طور خاص می توان به قرض دادن اشاره کرد.

جایگاه قرض الحسنه
جایگاه قرض الحسنه

جایگاه قرض الحسنه در آیات


به جایگاه قرض الحسنه در بعضی آیات قرآنی اشاره شده است، از جمله آیه ۲۵ سوره بقره :

“مَّن ذَا الَّذِی یُقْرِض‌ُ اللَّه‌َ قَرْضًا حَسَنًا فَیُضَـَاعِفَه‌ُ لَه‌ُ أَضْعَافًا کَثِیرَه‌ً وَاللَّه‌ُ یَقْبِض‌ُ وَیَبْصُـطُ وَ إِلَیْه‌ِ تُرْجَعُون‌َ”
کیست که به خدا قرض نیکو دهد، تا خدا بر آن چند برابر بیفزاید؟ خداست که تنگدستى دهد و توانگرى بخشد و شما به سوى او باز گردانده می ‏شوید.

و آیه ۲۰ سوره مزمل:

“وَ أَقْرِضُوا اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً”
و به خدا قرض نیکو دهید.

هرچند نمی توان گفت، معنی قرض الحسنه در این آیات با معنی قرض الحسنه که در حال حاضر به صورت عام استفاده می شود، مشابه است. قرض الحسنه در این آیه ها به معنی کمک کردن، وام، صدقه و انفاق به محتاجان و برادران دینی است. بر اساس شرایط زمانه می توان این مساله را به عنوان قرض دادن عرف نیز در نظر گرفت و به اهمیت جایگاه قرض الحسنه در اسلام پی برد.

 شرکت برنامه نویسان نو اندیش پاسارگاد با طراحی بهترین نوع نرم افزار قرض الحسنه، مدیریت وام و حساب قرض الحسنه را برای شما راحت تر کرده و کمک می کند تا زمان کمتری برای انجام امور اقتصادی حساب خود صرف کنید.

 

جایگاه قرض الحسنه در اقتصاد اسلامی


شکل گیری نظام اقتصادی دارای چند مرحله اساسی است:

۱- تعیین هدف های آن
۲- تبیین روند آن
۳- یافتن روش ها و ابزار لازم برای رسیدن به این هدف های مشخص شده
۴- برپایی روش ها

براساس همین مراحل، ابزارهای لازم برای رسیدن به این اهدف در نظام اقتصاد اسلامی معرفی می شود که قرض الحسنه یکی از همین ابزارهاست. جایگاه قرض الحسنه در اسلام در مقابل ربا قرار گرفته که بسیار مورد نکوهش است. برای مبارزه با ربا، قرض الحسنه جز دستور کار اقتصاد اسلامی قرار گرفته است. اقتصاد اسلامی در چند دهه اخیر اهمیت بالایی پیدا کرده است و نیاز دارد که روز به روز پیشرفت کرده و تطابق بهتری با آمیزه های دینی پیدا کند. در سال های اخیر، قرض الحسنه براساس انگیزه های مادی و معنوی و حتی اخروی، رنگ و بوی جدیدتر و پراهیمت تری پیدا کرده است، به همین دلیل جایگاه قرض الحسنه در نظام اقتصادی کشور بالاتر رفته و بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

 شرکت برنامه نویسان نو اندیش پاسارگاد در کنار این مقاله دو مقاله بانکداری سبز و اهمیت بانکداری اسلامی را پیشنهاد می کند

انواع وام و کمک مالی


براساس آنچه که تا به اینجا گفته شد، متوجه شدیم که قرض دادن یکی از اعمال حسنه است. اما انواع قرض دادن به چه صورت است؟

  1. وام دادن یا قرض دادن بدون عوض که آن را به عنوان قرض الحسنه می شناسیم.
  2. وام دادنی که نیاز به پرداخت عوض آن وجود دارد.

اگر بخواهیم به طور خلاصه تفاوت های این دو وام را بررسی کنیم می توان گفت، قرض الحسنه برای خشنودی خداوند انجام می شود، ولی وام معاوضه است و بیشتر برای به دست آورد سود دنیوی استفاده می شود.
از دیگر تفاوت های این دو وام می توان به این موضوع اشاره کرد که جایگاه قرض الحسنه در دنیا معنوی است؛ ولی وام همراه با معاوضه، هویتی مادی دارد. در قرض الحسنه سعی می شود که شرایط یک همنوع را بهبود بخشند ولی وام های همراه با بهره، بیشتر برای استفاده از سرمایه، به جریان انداختن و بهره از کارکرد آن است.

در وام قرض الحسنه، جایگاه قرض گیرنده نیز اهمیت دارد و باید شخصیت و کرامت او حفظ شود، ولی مسلما در وام همراه با بهره این گونه نیست. از این گونه مسائل می توان فهمید که بیشتر افرادی که به سراغ وام قرض الحسنه می روند به فکر دیگران بوده و انسان های خداباور، مهربان و آسمانی هستند که هدفشان کمک به همنوع است.

[ratings]

اسکرول به بالا