رواج بانکداری اسلامی در آلمان

بانکداری اسلامی در آلمان


به گزارش وب سایت سازمان خبر : در کنار مسجد مرکزی مسلمانان در کشور آلمان و شهر کلن، یک بانک اسلامی به تازگی فعالیت خود را شروع کرده است. کسب و کاری منطبق بر موازین اسلامی و تحت کنترل شورای نظارتی شرعی. تنها پس از مدت کوتاهی پس از شروع به فعالیت این بانک، بیش از هزار مشتری پس انداز خود را به آن سپرده اند.

مدیریت این بانک، آیهان چنگیزر می گوید: «در میان ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار مسلمانی که در ایالت نورد راین وستفالن زندگی می کنند، بیست هزار سرمایه دار ترک وجود دارد که برای ۱۳۰ هزار نفر کارآفرینی نموده اند. این پتانسیل بسیار وسیعی است.

بانک AK که در حال حاضر تنها بانک اسلامی در محدوده اروپاست، از اواسط سال ۲۰۱۵ در آلمان تشکیل و به تدریج گسترش یافته است. ویژگی این بانک آن است که هیچ بهره ای به سپرده ها نمی دهد و بابت وام و اعتبار هم بهره ای نمی گیرد.

این بانک تنها روی کالاهای واقعی سرمایه گذاری می نماید، نه روی اوراق بهادار، بورس یا وجه نقد. معامله و سرمایه گذاری روی محصولات الکلی، سیگار یا فرآورده های گوشت خوک نیز به کلی ممنوع می باشد. فرهات اصلان اوغلو، سخنگوی این بانک، با بیان این موضوع می گوید: «سرمایه گذاری در معاملات تسلیحاتی و یا وسایل قمار، محلی از اعراب نزد ما ندارند اما با وجود این محدودیت ها، کارها به خوبی پیش رفته و سقف مشتریهایمان به ۱۰ هزار مشتری رسیده است.

در تابستان سال ۲۰۱۵ بود که KT Bank به عنوان همتایKuveyt Türk Bank در استانبول افتتاح گردید. مرکز این بانک در فرانکفورت قرار دارد و دو شعبه ی آن در مانهایم و برلین نیز در همین زمان شروع به فعالیت نمودند. حالا و پس از گشایش شعبه کلن این بانک، قرار است شعبه های دیگری بانک در شهرهای آلمان افتتاح شود. اصلان اوغلو افزود که تقاضای جامعه ی مسلمان آلمان در این زمینه بالاست: ۷۵ درصد آنان مشتریان خصوصی هستند و مابقی انجمن ها، شرکت ها، کارگاه ها و مغازه ها هستند. او یادآوری می نماید که بانک برای مشتریان و کارکنان خود، نمازخانه نیز در نظر گرفته است.

بانکداری اسلامی در آلمان
بانکداری اسلامی در آلمان

در بازارهای اسلامی هم چون ترکیه و یا کشورهای عربی، بانکداری اسلامی رو به رشد است ولی این الگوی داد و ستد در کشور آلمان چندان شناخته شده نیست.

به گفته سخنگوی بانک KT Bank ، ۱۵ درصد از مشتریان این بانک مسلمان نمی باشند. کارشناسان مالی چنین بانکی را یک بازار بسیار بزرگ با قوانین اسلامی می دانند. آلمان نزدیک به ۵ میلیون مسلمان دارد، به عبارت دیگر ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار خانواده مسلمان وجود دارد. فیلیپ واکربک، مشاور بانکی، می گوید که این رقم به معنای ظرفیتی معادل با ۳۰۰ هزار مشتری است. ظرفیتی که در آینده گسترش یافته و قابل توجه است.

*ما به شما مطالعه مقاله عقد مرابحه را نیز پیشنهاد میکنیم.

تامین مالی بدون اعتبار


ساز و کار بانکداری اسلامی چگونه است؟ در توضیح این مساله باید گفت اگر یک مشتری پول نیاز داشته باشد تا خانه یا اتومبیلی بخرد، بانک آن را برایش خریده و کارمزد معامله را از خریدار می گیرد. خریدار می تواند وجه مربوطه را به صورت قسطی پرداخت نماید.

گاهی بانکداری اسلامی و قوانین حقوقی کشور آلمان پیچیده می شوند. مثلا زمانیکه که در معامله املاک و مسکن، خریدار و بانک هر دو مالیات بر زمین نمی پردازند. در این سیستم، طرفین به یک واحد مبدل شده که به صورت اشتراکی خانه ای می خرند اما بانک بعد از معامله کنار می کشد. اصلان اوغلو می گوید که شورای نظارتی بانک های آلمان این موضوع را تایید نموده و مشکلی با آن ندارند.

به گفته سخنگوی بانک Kt Bank شورای نظارت بانک، کلیه تبادلات مالی و قراردادها را از جنبه شرعی و اخلاقی بررسی می کنند و شورای نظارتی بانک های کشور آلمان نیز متقابلا موازین قانونی این بانکداری را کنترل می کند. تنش های اخیر سیاسی میان آلمان و ترکیه هنوز بر این عرصه سایه ننداخته است. چنگیزر می گوید مشتریان ما افزایش یافته اند و تعداد عرب تبارها بالا رفته است.

بانک یاد شده با شعبه هایی در فرانکفورت، کلن، برلین و مانهایم تا امروز تنها بانک اسلامی آلمان می باشد. سرمایه این بانک به میزان ۵۴ میلیون و ۴۰۰ هزار یورو اعلام شده است.

در این زمینه، روز جمعه ۱۹ ژانویه، در شهر اوسنابروک آلمان نشستی با موضوع بانکداری اسلامی و بررسی جنبه های حقوقی این موضوع برگزار شد و کارشناسان مالی، بانکی و دانشجویان الهیات شرکت داشتند. کانون بحث، نقش بانکداری اسلامی در آلمان و جهان بود.

تعداد مسلمانان جهان یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون نفر می باشد. در ۷۰ کشور مسلمان، ۵۰۰ بانک اسلامی خدمات بانکی و مالی ارائه می دهند. طبق آماری که در کنفرانس اوسنابروک ارائه شد، میزان سرمایه این بانک ها در سال ۲۰۱۳ بالغ بر ۷۷۸ میلیارد دلار آمریکا بوده است.

شرکت دانش بنیان برنامه نویسان نواندیش پاسارگاد آمادگی خود را در جهت راه اندازی اوراق مرابحه و تولید نرم افزار قرض الحسنه برای مدیران صندوق قرض الحسنه و  مشتریان گرامی اعلام می دارد.

منبع: دویچه‌وله

[ratings]

اسکرول به بالا