پولشویی چیست و راه های پیشگیری آن چیست؟

هدف تعداد زیادی از از اعمال مجرمانه، تولید سود برای فرد یا گروهی است که مرتکب این جرم می شوند. پولشویی روشی است که این افراد برای پنهان کردن درآمدهای غیرقانونی خود از قانون استفاده می کنند. این فرآیند از اهمیت اساسی برخوردار است، زیرا بدین ترتیب مجرمان را قادر می سازد از این سودها، بدون به خطر انداختن منبع خود بهره مند شوند.

ممکن است شما در ضمن مطالعه این مقاله، سوالاتی در زمینه استفاده از نرم افزار های بانکداری نیز داشته باشید. در این خصوص به اطلاع شما عزیزان می رسانیم که شرکت برنامه نویسان نو اندیش پاسارگاد، در زمره پیشروترین ها در برنامه نویسی نرم افزار حسابداری و بالاخص برنامه مدیریت قرض الحسنه و نرم  نرم افزار تعاونی اعتبار می باشد که در جهت بانکداری اسلامی قدم برداشته است.

شما عزیزان می توانید برای درخواست دمو و گرفتن پاسخ سوالات خود این زمینه با ما تماس بگیرید، تا مشاوران ما راهنمایی های لازم را در اختیارتان قرار دهند.

فروش غیرقانونی اسلحه، قاچاق، و فعالیت های جرایم سازمان یافته، از جمله قاچاق مواد مخدر یا انسان، می تواند درآمد عظیمی داشته باشد. طرح های اختلاس، رشوه خواری و کلاهبرداری رایانه ای نیز می توانند سودهای بزرگی به بار آورند. تمام این موارد نیاز دارد که سود خود را از طریق پولشویی، مشروعیت بخشند.

پول شویی
پول شویی

 

اگر زمان کافی برای مطالعه متن ندارید…. شما دوستان میتوانید مجموعه اطلاعات گفته شده در این صفحه را در پادکست ما گوش دهید 

 

پولشویی چیست؟


پولشویی یا “پول‌شویی” یک فرایند غیرقانونی است که به معنای تبدیل پول یا دارایی‌های حاصل از فعالیت‌های غیرقانونی به شکلی قانونی به نظر می‌رسد. این فرایند معمولاً توسط افراد یا گروه‌هایی انجام می‌شود که سعی در پنهان کردن مبدأ اصلی پول یا دارایی‌های خود دارند تا از تعقیبات قانونی و مالی جلوگیری کنند. فرآیند پولشویی معمولاً شامل فعالیت‌هایی مانند ایجاد شرکت‌هایی مجازی و صورتی، تراکنش‌های نامشخص یا تراکنش‌های نقدی بزرگ بدون توضیحات مشخص، و استفاده از وسایل مالی مختلف برای پنهان کردن مبدأ اصلی پول می‌شود. این فعالیت معمولاً با هدف اجتناب از مالیات، جلوگیری از تعقیبات قانونی و ایجاد پایگاه مالی برای فعالیت‌های غیرقانونی انجام می‌شود

مجرمان چه زمانی از پولشویی استفاده می کنند؟


هنگامی که یک فعالیت جنایی سود قابل توجهی به همراه دارد، فرد یا گروه درگیر باید بدون این که به فعالیت های اساسی یا افراد درگیر توجه کند، راهی برای کنترل وجوه پیدا کند.  مجرمان این کار را با پنهان کردن منابع، تغییر فرم یا انتقال وجوه به مکانی انجام می دهند که کمتر جلب توجه می کنند.

در پاسخ به نگرانی های گسترده درباره پولشویی، در سال ۱۹۸۹ کار گروه اقدام مالی در زمینه پولشویی FATF، توسط اجلاس G-7 در پاریس ایجاد شد تا یک واکنش بین المللی هماهنگ را برای تمام کشورها فراهم کند. یکی از اولین وظایف FATF تدوین توصیه ها، در مجموع ۴۰ مورد، تدابیری بود که دولت های ملی برای اجرای برنامه های موثر ضد پولشویی باید انجام دهند.

شرکت برنامه نویسان نو اندیش پاسارگاد، به عنوان گروهی از مهندسان و متخصصان در امور بانکداری و برنامه نویسی به شدت با مقوله ی پولشویی مخالفت کرده و تمام تلاش خود را کرده تا در برنامه های خود این موارد را کاهش دهد.

مراحل پولشویی چگونه است؟


مجرم در مرحله ابتدایی پولشویی، سود غیرقانونی خود را به سیستم مالی معرفی می کند. این کار ممکن است با تقسیم کردن مقادیر زیادی پول نقد به مبالغ کوچکتر و کمتر آشکار صورت گیرد که به حساب بانکی واریز می شود. یا ممکن است که به حساب دیگر در مکانی دیگر واریز کنند.

مرحله بعد، پس از ورود وجوه به سیستم مالی، لایه بندی صورت می گیرد. در این مرحله، مجرم با انجام بعضی از تبدیل ها یا ارسال وجوه به محلی دیگر، آنها را تا آنجا که امکان دارد از منبع دور می کند. این وجوه ممکن است از طریق خرید و فروش ملک یا دیگر ابزارهای سرمایه گذاری جهت داده شود یا در حساب بانک های مختلف در سراسر جهان منتقل شود. در این گونه موارد، افرادی که اقدام به پولشویی می کنند، این جابجایی حساب ها را به عنوان پرداخت برای کالا یا خدمات خاصی جلوه می دهد و به این ترتیب جلوه ی قانونی به آن می دهد.

مجرمان بعد از این که در دو مرحله قبل موفق باشند، وجوه را به مرحله بعد می برد، که در آن وجوه به اقتصاد قانونی باز می گردد. در این مرحله ممکن است سرمایه گذاری وجوه را در املاک و مستغلات، دارایی های لوکس یا سرمایه گذاری های تجاری انتخاب کند.

تاثیر پول شویی بر کسب و کار


یکپارچگی در خدمات مالی و بانکی تا حد بسیار زیادی به این درک بستگی دارد که اقتصاد یک جامعه در راستای استانداردهای عالی قانونی، حرفه ای و اخلاقی فعالیت داشته باشد. اعتبار به یکپارچگی یکی از با ارزش ترین دارایی های یک موسسه مالی خواهد بود.

اگر وجوه حاصل از فعالیتهای مجرمانه از طریق یک موسسه خاص به راحتی قابل پولشویی باشند، خواه به خاطر این که کارمندان یا مدیران آن رشوه گرفته باشند یا به دلیل این که این موسسه چشم خود را به جنایتکاران ببندند، این موسسه ها در جرم این افراد شریک خواهند بود. شواهد چنین همدستی، تاثیر مخربی بر نگرش سایر واسطه های مالی و مقامات نظارتی و همچنین مشتریان عادی خواهد داشت.

در مورد پیامدهای منفی احتمالی کلان اقتصادی ناشی از پولشویی می توان به تغییرات غیر قابل توضیح در تقاضای پول، ریسک های احتمالی برای صداقت در امور بانکی برای مشتریان، اثرات آلودگی در معاملات مالی قانونی و افزایش نوسانات گردش سرمایه بین المللی و نرخ ارز به دلیل انتقال وجوه به خارج از مرز ها، اشاره کرد. پولشویی از آنجا که پاداشی بر جرم و جنایت و فساد است، به تمامیت جامعه آسیب می زند، در حالی که دموکراسی و حاکمیت قانون را نیز تضعیف می کند.

پیشگیری از پولشویی
پیشگیری از پولشویی

پولشویی چه تاثیری در توسعه اقتصادی دارد؟


مجرمی که اقدام به این کار می کند، به طور مداوم به دنبال راه های جدید برای شستن بودجه خود هستند. اقتصادهایی که دارای مراکز مالی در حال رشد یا در حال توسعه هستند، اما با کنترل های ناکافی به ویژه آسیب پذیر برای پولشویی هستند. اختلافات بین سیستم های ملی ضد پولشویی توسط شتشودهنده ها که قصد بردن شبکه های خود به کشورهای دیگر و سیستم های اقتصادی دیگر که شرایط ضعیف تری دارند؛ مورد سوء استفاده قرار می گیرند.

برخی ممکن است استدلال کنند که اقتصادهای در حال توسعه نمی توانند در انتخاب منابع سرمایه ای که جذب می کنند بیش از حد انتخابی باشند. اما به تعویق انداختن عمل پولشویی خطرناک است و هرچه بیشتر به تعویق افتد؛ جنایات سازمان یافته پیچیده تر می شود.

یکپارچگی آسیب دیده یک موسسه مالی وقتی درک می شود که بخش های بازرگانی و مالی یک کشور تحت کنترل و تاثیر جرم سازمان یافته قرار می گیرند و تاثیر چشمگیری بر سرمایه گذاری مستقیم خارجی می گذارد. بنابراین مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم بخشی از ایجاد یک محیط تجاری دوستانه است که پیش شرط توسعه اقتصادی پایدار است.

شرکت برنامه نویسان نو اندیش پاسارگاد در کنار این مقاله دو مقاله حسابداری استارت آپ و ریسک نقدینگی را به شما عزیزان پیشنهاد میکند

روش ها و راه های مبارزه با پولشویی و  جلوگیری کردن از پولشویی


برای مبارزه با پولشویی، می‌توان از راه‌های زیر استفاده کرد:

  • یک سیاست شفاف ضد پولشویی را تدوین کرده و یک مامور مبارزه با پولشویی منصوب می شود که تعهدات قانونی شرکت برای گزارش هرگونه مورد مشکوک به مقامات را می شناسد.
  • هویت مشتری، شریک تجاری با هر شخص دیگری که در انتقال پول به داخل، خارج یا اطراف شرکت صورت می پذیرد باید بررسی شود.
  • وقت بگذارید تا ذینفعان واقعی معامله یا ماهیت دقیق روابط تجاری بین دو طرف مشخص شود.
  • در جهت بررسی منبع تامین اعتبار برای معاملات یا سرمایه گذاری ها کارمندان ارشد منصوب شده و یا روشی برای اشخاص ثالث تهیه شود تا منابع مالی آن ها فاش گردد.
  • سیاست معاملات بدون پول برای معاملات در اندازه معینی اعمال شود.
  • روشهای حسابداری و رسیدگی به پول، در محل کار وارد کنیم تا امکان وقوع پولشویی را در شرکت تا حد ممکن سخت کند.
  • تقویت قوانین مالیاتی و مالی: تقویت قوانین مربوط به گزارشگری مالیاتی، شفافیت مالی و مبارزه با اختلاس مالی و کلاهبرداری‌های مالی می‌تواند از مهمترین اقدامات مبارزه با پولشویی باشد.
  • ارتقاء نظارت مالی: تقویت سیستم‌های نظارت مالی و ممیزی مالی در بخش‌های مختلف اقتصادی می‌تواند به شناسایی و جلوگیری از فعالیت‌های پولشویی کمک کند.
  • همکاری بین‌المللی: تقویت همکاری بین کشورها در زمینه اطلاعات امور مالی و اقتصادی و تبادل اطلاعات می‌تواند در مبارزه با شبکه‌های پولشویی بین‌المللی مؤثر باشد.
  • آموزش و آگاهی‌بخشی: آموزش مسئولان مالیاتی، بانکی و قضایی در مورد شناسایی و ردیابی فعالیت‌های پولشویی می‌تواند در بهبود نظام مبارزه با این پدیده موثر باشد.
  • استفاده از فناوری: استفاده از فناوری و سیستم‌های الکترونیکی برای ردیابی تراکنش‌های مالی و شناسایی الگوهای مشکوک می‌تواند در مبارزه با پولشویی مؤثر باشد.

 

 

[ratings]

اسکرول به بالا