اهداف بانک مرکزی از سامانه صیاد (سامانه صدور یکپارچه دسته چک)

از شهریور سال ۱۳۹۶، بانک مرکزی اعلام کرد که تمام دسته چک های بانک های ایران می بایست از طریق سامانه صیاد صادر شوند تا بدین طریق دسته چک ها یکپارچه باشند. براساس این قانون تمامی بانک ها مستلزم رعایت این یکپارچه سازی شده اند و چک ها به همین منظور براساس استانداردهای بانک مرکزی طراحی شده و مانند یک اوراق بهادار عمل خواهند کرد. در واقع یکی از اهداف بانک مرکزی از سامانه صیاد، متقاضی برای داشتن دسته چک باید به سامانه بانک مرکزی مراجعه کرده و اعتبار آن سنجیده شده، سپس دسته چک برای او صادر شود. در این حالت دیگر شعب چک را صادر نمی کنند.

سامانه چک صیاد
سامانه چک صیاد

مزایای دسته چک صیاد


با بیشتر شدن تعداد چک های برگشتی در سال های اخیر، بانک مرکزی دریافت که برای کاهش آن، سامانه صیاد را معرفی کند که توسط آن پیشینه متقاضی چک را بررسی می کند و درصورت وجود نقطه تاریکی در آن، درخواست را تایید نکند. بدین ترتیب به جای این که با شعب درگیر باشد مستقیما با سامانه صیاد در ارتباط خواهد بود.

این سامانه به صورت آنلاین و بدون توجه به نوع بانک در دسترس خواهد بود.

  • دریافت چک به صورت آنلاین
  • استعلام پیشینه صاحبان حساب
  • کاهش چک های جعلی
  • افراد با سوء عملکرد دسته چک دریافت نمی کنند.
  • به دلیل بررسی سابقه متقاضی، دسته چک اعتبار بیشتری خواهد داشت
  • شعب به صورت مجزا نمی توانند دخلی در صدور چک داشته باشند.
  • دیدگاه بدون تعیین وقت رسیدگی، برای دارندگان این چک، اجراییه صادر می کنند.
  • تسهیلات بانکی به آنها تعلق نمی گیرد.

با اعتماد به شرکت برنامه نویسان نو اندیش پاسارگاد و بهره وری از نرم افزار قرض الحسنه و نرم افزار حسابداری می توانید بودجه خود را مدیریت کرده و با داشتن سابقه ای درخشان، از سامانه صیاد برای داشتن دسته چک درخواست بدهید.

 

سامانه چک صیاد
سامانه صیاد

درخواست دسته صیادی


متقاضی دسته چک باید به شعبه مراجعه کرده تا درخواست آن ثبت اولیه شود. درخواست متقاضی بر میز رییس شعبه رفته و زمانی که شعبه آن را تایید کرد، این درخواست به منظور استعلام برای سامانه صیاد فرستاده می شود. پیشینه متقاضی چک شده و به گروه صدور دسته چک می رود. تا دسته چک مربوط به فرد چاپ شده و برای او ارسال شود. از طریق سامانه پیامکی ۷۰۱۷۰۱، فرد می تواند برای چک صیاد درخواست استعلام کند که به صورت ۲۴ ساعته فعال است.

از دیگر روش ها برای درخواست این نوع دسته چک استفاده از اینترنت است. پس از ساماندهی دسته چک ها مابقی چک ها نیز تحت بررسی و تغییر در سامانه صیاد قرار می گیرند، از جمله چک های رمزدار و مبادله ای بین بانکی.

از دیگر روش ها برای درخواست استعلام از طریق متقاضی، استفاده از نرم افزار واقعیت افزوده نماست که برای گوشی هایی با سیستم عامل IOS و اندرویدی طراحی شده است و می توان آن را در spmo.ir پیدا کرده و دانلود کرد.

سامانه استعلام چک صیاد به نام ساد


در جهت کاهش کلاهبرداری ها و جعل چک های مفقودی و سرقتی، ساد ۲۴ راه اندازی شده است که با ثبت چک هایی از این دست در این سامانه می توان از دست به دست شدن این چک ها جلوگیری کنید. این سامانه باعث می شود که معاملات امنتر و با آرامش تر انجام شوند.

قالب ارسال پیامک استعلام

در کنار برنامه های قابل نصب در اندروید و IOS می توان از پیغام برای گرفتن استعلام استفاده کنید. این پیغام باید به قالب زیر ارسال شود:

شناسه استعلام ۱۶ رقمی*۱*۱

پاسخی که به این پیغام داده می شود به صورت رنگ اعلام می شود که در ادامه به آنها می پردازیم:

وضعیت سفید

صادرکننده چک فاقد هر گونه سابقه چک برگشتی بوده یا درصورت وجود سابقه، تمامی موارد رفع سوء اثر شده است.

وضعیت زرد

صادرکننده چک دارای یک فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۵۰ میلیون ریال تعهد برگشتی است.

وضعیت نارنجی

صادرکننده چک دارای دو الی چهار فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال تعهد برگشتی است.

وضعیت قهوه ای

صادرکننده چک دارای پنج تا ده فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال تعهد برگشتی است.

وضعیت قرمز

صادرکننده چک دارای بیش از ده فقره چک برگشتی یا بیش از مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال تعهد برگشتی است.

امنیت دسته چک های صیاد


براساس آنچه بانک مرکزی طراحی کرده است، سامانه صیاد در این نوع دسته چک ها، سه ویژگی امنیتی را به کار برده اند. این دسته چک ها دارای واترمارک و طرح هایی هستند که افراد عادی می توانند به راحتی آن ها را تشخیص داده و تقلبی بودن آن را بفهمند، نوع دیگر از طرح امنیتی، سری و سریال های چک هستند که در واقع به گونه ای چاپ شده اند که با لمس قابل تشخیص هستند.

از طرح های ایمنتر که بیشتر در بانک ها و شعب یا افرادی که بیشترین استفاده را از چک ها دارند، از آن ها بهره می برند، استفاده از ابزارهای حرفه ای است.

از دیگر مواردی که این چک ها از آنها بهره برده اند داشتن شماره های منحصر بفرد هستند. بدین ترتیب که فردی که چک را دریافت کرده، می تواند این شماره را برای استعلام صادر کرده و با سامانه صیاد از اعتبار فرد صادر کننده چک با خبر شود. همین طراحی باعث شده است که میزان کلاهبرداری کاهش یافته و چک بی محل کمتری کشیده شده و جعل چک هم به صفر برسد. با صدور این چک ها زمانی که صادر کننده موجودی در حساب نداشته باشد و اولین چک بی محل آن استعلام شود دیگر نمی تواند چک دیگری بکشد.

شاپرک و سامانه چکاوک دو موضوع مهم دیگر در نظام بانکی است که به آسوده تر شدن کار ما کمک کرده اند اگر میخواهید در باره این موضوعات اطلاعات بیشتری کسب کنید در سایت ما به محتوای مرتبط به این دو موضوع مراجعه کنید

[ratings]

اسکرول به بالا