امضای دیجیتال و اهمیت آن در امنیت اطلاعات – توضیحات کامل و ویژگی‌های امنیتی

اگر زمان کافی برای مطالعه متن ندارید…. شما دوستان میتوانید مجموعه اطلاعات گفته شده در این صفحه را در پادکست ما گوش دهید 

امضای دیجیتال یکی از روش های ریاضی است که برای اعتبار سنجی و صحت یک پیغام در نرم افزار یا سند دیجیتال به کار برده می شود. این امضا در واقع با امضای الکترونیکی متفاوت است، در امضای الکترونیکی کاربر تنها تصویر امضای خود را در سند کپی و استفاده می کند. این نوع امضا، در واقع معادل امضای دست نویس و یا مهر تمبر خواهد بود. امضای دیجیتال امنیت بیشتری را برای کاربر ایجاد می کند و در واقع مشکلاتی که در اثر جعل هویت در ارتباطات دیجیتال به وجود می آید را کاهش می دهد.

کاربردهای امضای دیجیتال
کاربردهای امضای دیجیتال

امضای دیجیتال ، می تواند شواهدی از اصل بودن، هویت و وضعیت سند الکترونیکی یا پیغام را تایید کند، همچنین می تواند رضایت آگاهانه ی صاحب امضا را نیز نشان دهد. امضاهای دیجیتالی در بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده، به همان میزان که امضای سنتی اسناد اهمیت دارد، الزامی است.

ممکن است شما در ضمن مطالعه این مقاله، سوالاتی در زمینه استفاده از نرم افزار های بانکداری نیز داشته باشید. در این خصوص به اطلاع شما عزیزان می رسانیم که شرکت برنامه نویسان نو اندیش پاسارگاد، در زمره پیشروترین ها در برنامه نویسی نرم افزار حسابداری و بالاخص نرم افزار صندوق قرض الحسنه و تعاونی اعتبار می باشد که در جهت بانکداری اسلامی قدم برداشته است.

شما عزیزان می توانید برای درخواست دمو و گرفتن پاسخ سوالات خود این زمینه با ما تماس بگیرید، تا مشاوران ما راهنمایی های لازم را در اختیارتان قرار دهند.

شرکت پاسارگاد در کنار این مقاله دو مقاله امضای دیجیتال و سرورهای SQL را مطالعه کنید

امضای دیجیتال چگونه کار می کند؟


این امضا براساس رمزنگاری کلید عمومی است که به رمزنگاری نامتقارن نیز معروف است. با استفاده از یک الگورتیم کلید عمومی مانند RSA، شخص می تواند دو کلید را تولید کند که به صورت ریاضی به هم مرتبط هستند: یکی خصوصی و یکی عمومی.

امضاهای دیجیتالی به این دلیل کار می کنند که رمزنگاری کلید عمومی، وابسته به دو کلید رمزنگاری معتبر است. هر فردی که یک امضای دیجیتال تولید می کند، از کلید خصوصی خود برای رمزگذاری داده های مربوط به امضا استفاده می کند. تنها راه رمزگشایی این داده ها با کلید عمومی امضا کننده است. به این طریق، این امضا تایید می شود.

در این تکنولوژی باید نسبت به مخفی نگه داشتن کلید خصوصی توسط اشخاصی که آن را ساخته اند، اعتماد کافی ایجاد شود. اگر شخص دیگری به کلید خصوصی امضا کننده دسترسی داشته باشد، آن شخص می تواند امضای جعلی را به نام دارنده کلید خصوصی ایجاد کند.

استفاده از امضای دیجیتال در صنایع


صنایع مختلف؛ از فناوری امضای دیجیتال برای ساده سازی فرآیندها و بهبود یکپارچگی اسناد استفاده می کنند. صنایعی که می توانند از این امضا استفاده کنند عبارتند از:

نقش امضای دیجیتال در حکومت

دفتر انتشارات دولت ایالات متحده، نسخه های الکترونیکی بودجه، قوانین عمومی و خصوصی و لوایح کنگره را با امضاهای دیجیتال منتشر می کند. امضاهای دیجیتالی توسط دولت های سراسر جهان برای موارد مختلفی از جمله پردازش اظهارنامه مالیاتی، تایید معاملات به دولت، تصویب قوانین و مدیریت قراردادها استفاده می شوند. بیشتر نهادهای دولتی، هنگام استفاده از امضاهای دیجیتال باید قوانین، مقررات و استانداردهای قابل تایید را رعایت کنند.

امضای دیجیتال در بهداشت و درمان

امضای دیجیتال در صنعت بهداشت برای بهبود کارایی روند درمان و فرآیندهای اداری، تقویت امنیت داده ها، تجویز الکترونیکی و بستری در بیمارستان استفاده می شود. این امضای باید براساس قوانین HIPAA باشد.

نقش امضای دیجیتال در تولیدات

شرکت های تولیدی، از امضاهای دیجیتال برای سرعت بخشیدن به فرآیندها، از جمله طراحی محصول، تضمین کیفیت QA، پیشرفت های ساخت، بازاریابی و فروش استفاده می کنند. استفاده از امضاهای دیجیتالی در ساخت و ساز توسط ISO ،NIST و DMC اداره می شوند.

کاربرد دیجیتالی کردن امضا در خدمات مالی

بخش مالی از امضاهای دیجیتالی برای قراردادها، بانکداری بدون کاغذ، پردازش وام، اسناد بیمه و سایر موارد استفاده می کند. این بخش که به شدت مورد بررسی قرار گرفته است با استفاده از امضای دیجیتال، براساس تمام آیین نامه ها و راهنمایی های مندرج در قانون تجارت جهانی E-Sign Act ،UETA ،CFPB و FFIEC فعالیت خود را پیش می برد.

ویژگی های امضای دیجیتال
ویژگی های امضای دیجیتال

شرکت برنامه نویسان نو اندیش پاسارگاد این شانس را دارد که با استفاده از توانایی متخصصین خود برای کاربران امضای دیجیتال را تهیه کند. بدین ترتیب کاربران با امنیت بیشتری می توانند اسناد خود را منتقل کنند.

ویژگی ها و مزایای امنیتی امضای دیجیتال


امضاهای دیجیتال، به دلیل ویژگی های امنیتی مربوط به آن، از تغییر نکردن سند و قانونی بودن امضاها، اطمینان حاصل می کند. ویژگی های امنیتی و روش های مورد استفاده در دیجیتالی شدن امضا شامل موارد زیر است.

پین، گذرواژه ها و کدها

برای تایید و بررسی هویت فرد امضا کننده و تایید امضای دیجیتال او، از پین کدها و گذر واژه های استفاده می شود. در این میان ایمیل کاربر و رمز عبور آن نیز معمولا استفاده می شود.

مهر زمان

این کار، زمان و روز امضای دیجیتال را مشخص می کند. مهرزمانی وقتی مفید است که این امضا حیاتی است، مانند معاملات سهام، صدور بلیط بخت آزمایی و مراحل قانونی.

رمزنگاری نامتقارن

رمزنگاری نامتقارن در این امضا، از یک الگوریتم کلید عمومی استفاده می کند که شامل رمزگذاری/ تایید اعتبار کلید خصوصی و عمومی است.

Checksum

Checksum رشته ای طولانی از حروف و اعداد است. این رشته نشانگر مجموعی از ارقام صحیح در یک قطعه از داده های دیجیتالی است، به طوری که مشخص گردد در مقابل آن چه سنجشی می تواند خطاها و تغییرات را تشخیص دهد.

بررسی افزونگی چرخه ای یا CRC

CRC یک کد تشخیص خطا و ویژگی تایید در شبکه های دیجیتالی است که در دستگاه های ذخیره سازی برای تشخیص تغییرات در داده های خام امضای دیجیتال به کار برده می شود.

اعتبارسنجی مجوز گواهی CA

CA یک امضای دیجیتالی را صادر می کند و به عنوان یک واسطه سوم قابل اعتماد با استفاده از قبول، تایید اعتبار، صدور و نگهداری گواهی های دیجیتال، عمل می کند. استفاده از CA باعث می شود که از ایجاد گواهی های دیجیتالی جعلی جلوگیری شود.

اعتبارسازی ارائه دهنده خدمات قابل اعتماد TSP

یک TSP، شخص حقیقی یا حقوقی است که اعتبار یک امضای دیجیتالی را از طرف یک شرکت تایید می کند و گزاره های اعتبار سنجی امضا را ارائه می دهد.

 

تفاوت امضای دیجیتال با امضای الکترونیکی


تفاوت امضای دیجیتال و امضای الکترونیکی عبارتند از:

  • روش احراز هویت: امضای دیجیتال بر اساس رمزنگاری کلید عمومی و خصوصی انجام می‌شود، در حالی که امضای الکترونیکی ممکن است تنها به صورت تصویری از امضا باشد و رابطه مستقیم با احراز هویت ندارد.
  • سطح اعتبار: امضای دیجیتال به دلیل استفاده از رمزنگاری و امنیت بالاتر، اعتبار بیشتری دارد، در حالی که امضای الکترونیکی از لحاظ اعتبار کمتری برخوردار است.
  • ایمنی داده‌ها: امضای دیجیتال با استفاده از رمزنگاری نامتقارن و کلیدهای عمومی و خصوصی، امنیت داده‌ها را بیشتر می‌کند، در حالی که امضای الکترونیکی امنیت معادلی با امضای دستی ندارد.
  • قانونی بودن: امضای دیجیتال در بسیاری از کشورها به همان میزان که امضای سنتی اسناد اهمیت دارد، قانونی است. در حالی که وضعیت قانونی امضای الکترونیکی در برخی مناطق ممکن است متفاوت باشد.

 

[ratings]

اسکرول به بالا