دستگاه خودبانک ITM ، تحولی در بانکداری

دستگاه خودبانک یا ITM، در سال ۲۰۱۸ ظاهر شد و به سرعت باعث تغییر و تحول در صنعت بانکداری شد. این تکنولوژی در قلب فرآیند اتوماسیون در شعب بانک ها، قرار گرفته است و در واقع مانند یک شعبه در جعبه برای مشتری است. در دستگاه خودبانک ITM ترمینال های پیشرفته به معنای واقعی کلمه به خود شعبه متصل هستند، اما می توانند در مکان های مختلفی قرار گیرند، مانند لابی هتل ها، مغازه ها و به خصوص جزایر مستقل.

دستگاه خودبانک ITM
دستگاه خودبانک ITM

خدمات دستگاه خودبانک ITM


ماشین های ITM کمک می کنند تا مشتری ها، عملیات انتقال مالی ساده یا دیگر موارد پیچیده تر را راحت تر انجام دهد. دستگاه خودبانک ITM تعداد متفاوتی از انواع مختلف معاملات را انجام می دهد، مانند :

  • واریز وجه
  • پرداخت چک
  • تبدیل چک به پول
  • معاملات بدون کارت
  • پرداخت صورتحساب
  • افتتاح حساب
  • پرداخت وام
  • انتقال به هر نوع حساب
  • سفارش کارت
  • باجه بانک در مکانهای غیر شعبه
  • باجه برای بررسی چک

دستگاه خودبانک ITM می تواند به صورت دستگاه های ATM مورد استفاده قرار بگیرند و یا به باجه های ویدیویی راه دور متصل شوند. مشتری ها می توانند به سادگی روی دکمه باجه تعاملی کلیک کنند تا آن ها را به باجه راه دور شعبه مرکزی بانک، متصل کند. مشتری و باجه می توانند در لحظه با هم ارتباط داشته باشند و باجه می تواند به مشتری برای انجام معاملات کمک کند. این روش یکی از راه های راحت برای ارتباط بین مشتری و موسسه مالی در سطح مجازی می باشد. مشتری می تواند در ۲۴ ساعت هر روز به راحتی به باجه وصل شود .

ویژگی ها و فواید دستگاه خودبانک ITM چیست؟


دستگاه ITM یک تجربه راحت و مشتری پسند را ارائه می دهد تا بتواند معاملات شخصی را انجام دهد. در عین حال ساعات خدمات باجه ها نیز افزایش پیدا کرده و مفید بودن ساعات کاری کارمندان را بالا می برند. یک جزیره دور با دسترسی کم را در نظر بگیرید که مشتری می تواند راحت به این دستگاه خودبانک ITM مراجعه کرده و هر نوع فعالیت بانکی را انجام دهد و در بین فعالیت های بانکی و خود سوئیچ کند. همین مساله یک شرایط رقابتی را برای بانک ها ایجاد کرده و از لحاظ بازاریابی، بانک مربوطه را در بالاترین سطح قرار می دهد.

هرچند بین انتظارت مشتری و معرفی فناوری هایی که مشتری نمی تواند از پس آن ها برآید، یک مرز باریک وجود دارد. اما برای دستگاه ITM می توان مطمئن بود که مشتریان آماده هستند و سواد دیجیتال آن را دارند تا با این تکنولوژی هماهنگ شده و از آن استفاده کنند.

چگونه دستگاه ITM باعث پس انداز هزینه های بانک می شود


دستگاه خودبانک ITM به دلیل نیاز کمتر به مکان و همچنین انجام کاری که چند کاربر می تواند انجام دهند، هزینه ها را کاهش می دهد. در ادامه می توان تعدادی از جنبه های کاهش هزینه توسط دستگاه ITM را می خوانیم.

کاهش فضایی که بانک اشغال می کند.

یک دستگاه خود بانک ITM نیاز به متر مربع کمتری از شعب بانکی حتی تنها با وجود یک باجه دارد. در حقیقت، عملکرد دستگاه ITM دقیقا مانند این است که یک شعبه را در یک جعبه خلاصه کنیم. با داشتن این تکنولوژی که تقریبا تمام خدمات یک شعبه را ارائه می دهد، حتی در صورت لزوم می توان شعبه کوچکی در اطراف آن ایجاد کرد ولی در بیشتر موارد همان دستگاه کافی خواهد بود.

تعداد کم کارمندان مورد نیاز

تعداد کارمندان شعبه نیز از این طریق می تواند از ۴-۶ تا ۲-۳ کاهش یابد. با توجه به این که دستگاه خودبانک ITM به صورت مجازی نیاز به یک باجه در فاصله دارد، با این حال تکنولوژی آن در واقع کار کارمند باجه را انجام می دهد و یا گاهی به عنوان یک بانکدار شخصی نیز کار می کند که در نهایت این دستگاه نیاز به دو کاربر دارد.

در این صورت هزینه ها ۲۰ تا ۴۵ درصد کاهش می یابد و موسسات مالی می توانند با هزینه ذخیره شده، دو سه شعبه دیگر نیز ایجاد کنند.

دستگاه خودبانک ITM در ایران


در ایران نیز در بانک شهر نمونه ای از این دستگاه توسط جوانان این مرز و بوم با هدف عدم اتکا به بازارهای خارجی رونمایی شد و تحولی نو را در صنعت بانکداری کشور و این حوزه ایجاد کردند. استفاده از این نوع دستگاه با تلاش مهندسین داخلی توانسته است به مشتریان کمک کرده تا تجربه بهتری داشته باشند و خدمات بانکی راحت تر در اختیار مشتریان قرار بگیرد.

شرکت برنامه نویسان نو اندیش پاسارگاد نیز، در جهت راحت تر شدن خدمات بانکی در قرض الحسنه ها و موسسات مالی اعتباری، با بهره وری از مهندسین ایرانی در طراحی برنامه حسابداری، نرم افزار قرض الحسنه و نرم افزار تعاونی اعتبار برای مدیریت حسابداری پرداخته و باعث تحول در دنیای دیجیتال کشور شده است. همچنین توانسته است در این برنامه حداکثر استاندارهای لازم امنیت وب را فراهم کند

شما عزیزان می توانید برای درخواست دمو و گرفتن پاسخ سوالات خود در این زمینه با ما تماس بگیرید، تا مشاوران ما راهنمایی های لازم را در اختیارتان قرار دهند.

این بانک در مرحله اول این کار را انجام داده و بانکداری الکترونیک را با روش‌های مختلفی عملیاتی کرده که موجب رضایت شهروندان نیز بوده است.

معاملات و تراکنش هایی که دستگاه خودبانک ITM انجام می دهند شامل: افتتاح حساب و صدور کارت نقدی، انتقال وجه بین سپرده‌ها و انتقال وجه بانکی، اعلام مفقودی و مسدودی کارت، صدور اینترنتی کارت هدیه، پرداخت اقساط تسهیلات بانک شهر، مسدود کردن اینترنت بانک و همراه بانک، انتقال وجه ساتنا، انتقال وجه پایا، صدور گواهی تمکن مالی، صورتحساب فارسی و لاتین، صدور ضمانتنامه بانکی و همچنین خدمات مبتنی بر دولت الکترونیک از جمله خدماتی است که این دستگاه ارائه می‌دهد.

*ما به شما مطالعه مقاله سامانه نهاب را نیز توصیه میکنیم

[ratings]

اسکرول به بالا