سامانه نهاب یا نظام هویت سنجی اطلاعات مشتریان بانکی

با پیدایش و گسترش سرویس های الکترونیکی بانک ها و آنلاین شدن بیشتر خدمات بانکی، روز به روز دغدغه ی ایمنی کاربران و یا در واقع نحوه تشخیص هویت صحیح مشتریان اهمیت بیشتری پیدا می کند. اما تا مدت ها بانک ها و موسسات اعتباری یک نظام مشخص و یکسانی برای تشخیص هویت کاربران نداشته اند، به همین دلیل، بانک مرکزی سامانه نهاب یا همان سامانه نظام هویت سنجی اطلاعات مشتریان بانکی را در دستور کار خود قرار داد. و این سامانه در دستگاه خودبانک ITM نیز به نحوی استفاده شده است.

بعد از تصویب دو مصوبه در شورای پول و اعتبار و ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی، این سامانه به نظام بانکی معرفی شد تا اطلاعات تشخیص هویت مشتریان را با یک شماره شناسایی منحصر بفرد همراه می کند تا فرد به شبکه بانکی متصل شود. از اواخر سال ۹۵ اطلاعات مشتریان بانکی اعم از حقیقی، حقوقی و اتباع خارجی در این سامانه قرار گرفت.

سامانه نهاب
سامانه نهاب

ابلاغیه بانک مرکزی در خصوص سامانه نهاب


بانک مرکزی در ۲۷ آذرماه سال ۹۷ بخشنامه‌ای به همه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری ابلاغ و تکلیف کرد که آمار و اطلاعات مشتریان را در سامانه نهاب به‌روزرسانی کنند.
در ۲۷ آذر سال ۹۷ بخشنامه ای از طرف بانک مرکزی به بانک ها و موسسات ابلاغ کرد که در آن باید تمام اطلاعات مشتریان خود را در سامانه نهاب آپدیت کنند. این بخشنامه حاوی موارد زیر است: «احتراماً همان گونه که استحضار دارند شناسایی مشتری از مهمترین ارکان مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم است. در همین راستا بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در اجرای ماده(۲۰) آیین نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی و قوانین و مصوبات مختلف از جمله بندهای (الف) و ب ماده ۱۸ قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه و همچنین ابلاغیه شماره ۱۲۳۲۱۸ مورخ ۱۳۹۳.۱۰.۱۷ جناب آقای دکتر جهانگیری معاون اول محترم رییس جمهور به راه‌اندازی سامانه نظام هویت سنجی الکترونیکی بانکی موسوم به سامانه نهاب کرده است.»

فواید سامانه نهاب


  • از فواید استفاده از این سامانه می توان به بالاتر بردن سرعت دسترسی و اعتبار سنجی در خدمات دهی آنلاین، نام برد.
  • از طریق سامانه نهاب می توان اطلاعات مشتریان را نگهداری کرده و استعلام های مرتبط به مشتریان را در سامانه های مجاز انجام داد.
  • از آنجا که براساس بخشنامه اداره کل مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، بانک ها قبل از تحویل دسته چک باید اطلاعات مشتری را در سامانه نهاب وارد کرده و تاییدیه بگیرند، به این ترتیب یکی از راه های پولشویی با پیشگیری روبرو شد و تعداد چک های تقلبی و مشکل دار نیز کمتر شد.

هرچند برای این کار باید ارگان های دیگر نیز مانند پست، نیروی انتظامی، ثبت احوال و سامانه ثبت شرکت ها و دیگر دستگاه های دولتی و قضایی نیز باید این سامانه را همراهی کنند و تمام افراد حقیقی، حقوقی و اتباع خارجی باید در سیستم ثبت شده و کد شهاب دریافت کنند.

شرکت برنامه نویسان نو اندیش پاسارگاد، به عنوان یکی از شرکت های نرم افزاری معتبر شناخته شده است که بهترین نرم افزار حسابداری ، نرم افزار قرض الحسنه و تعاونی اعتبار آن قابلیت اتصال به اپلیکیشن بانک ها را دارد. و در بانکداری الکترونیک پیشرو است.

شما عزیزان می توانید برای درخواست دمو و گرفتن پاسخ سوالات خود در این زمینه با ما تماس بگیرید، تا مشاوران ما راهنمایی های لازم را در اختیارتان قرار دهند.

استفاده از سامانه نهاب در اپلیکیشن های گوشی همراه


بعد از تصویب این طرح و درخواستی که بانک مرکزی به تمام بخش های مربوطه ارائه داد، دستور یکسان سازی کد ملی با شماره تلفن همراهی داده شد که اپلیکیشن ها بر روی آن نصب شده اند، و بعد از آن از مشتریان خواسته شد تا در این زمینه زودتر عمل کنند و همین امر موجب افزایش سواد دیجیتال سطح جامعه به صورت گسترده گردید.

از ابتدای سال ۹۸ بانک مرکزی تطبیق کد ملی با شماره تلفن همراه را در اپلیکیشن های گوشی همراه الزامی کرد تا بدین ترتیب اطلاعات با صحت بهتر در سامانه نهاب ثبت شوند. در همین راستا، برای قوی تر ساختن اپلیکیشن های موبایل مربوط به هر بانک، از زیر ساخت سامانه نهاب استفاده شد. ارائه خدماتی مانند مانده گیری از حساب در همراه بانک های مربوط به شرکتهای PSP مانند شرکت خدمات الکترونیک پارسیان، خدمات الکترونیک سامان و غیره با اتصال به سامانه نهاب بانک مرکزی بعد از امتحان سامانه مانا و براساس روالی امکان پذیر شده است که برای شاپرک پیش رفته است.

[ratings]

اسکرول به بالا