نحوه تشکیل شرکت تعاونی : شرایط و ویژگی ها

تعاونی ها به منظور رفع نیازهای اقتصادی و اجتماعی گروهی مشترک المنافع ایجاد شدند. تشکیل شرکت تعاونی یکی از راه های بهبود شرایط کار گروهی و ایجاد اتحاد در مسیر موفقیت بوده است.

معیار وام دهی
شرکت تعاونی

با این حال، نبود اطلاعات کافی برای نحوه تشکیل تعاونی، همیشه اعضای آن را دچار مشکل کرده است که ما در این مقاله به توضیحات کامل دراین زمینه می پردازیم.

اصول تعاون


تعاون و همکاری اصول متفاوت و مشترکی در همه انواع دارد. مشارکت اقتصادی اعضا، کنترل آزادانه، دموکراتیک و عضویت اختیاری اعضا، خارج نشدن از اصول دین کشور، منطبق بودن بر قوانین اساسی، عدم وابستگی این تعاونی، در کنار موارد دیگر از اصول اصلی تعاون است.

ویژگی ها


هیچ تعاونی با سرمایه گذاری خارجی تشکیل نخواهد شد. این اعضا هستند که سرمایه مورد نیاز شرکت را تامین کرده و در اداره آن مشارکت می کنند. اعضای تعاونی به میزان مساوی در تمامی امور دخالت داده می شوند و میزان  حق و حقوق آن ها به میزان سهمی که دارند، ربطی نخواهد داشت. سود خالص حاصل از فعالیت های تعاونی نیز، سالانه بین اعضا تقسیم خواهد شد.

انواع شرکت تعاونی


براساس ماده ۲۶ و ۲۷ قانون بخش تعاونی اقتصاد کشور، شرکت های تعاونی با داشتن اهداف و وظایف مختلف براساس نوع فعالیت، به سه دسته اصلی تقسیم می شوند:

تعاونی توزیعی

این نوع شرکت تعاونی، بر روی نیازهای مصرف کنندگان و کاهش قیمت آن ها تمرکز دارد.

تعاونی تولیدی

این نوع شرکت مواردی مانند ایجاد اشتغال در دنیای کشاورزی، دامپروری، صنعت شیلات و از این قبیل را پوشش می دهد و درواقع یک واحد تولیدی ایجاد می کند.

تعاونی تولیدی و توزیعی

شرکتی است که فعالیت آن هم به صورت توزیعی است و هم به صورت تولیدی که شرکت تعاونی تولیدی و توزیعی نامیده می شوند.

علاوه بر تقسیم شرکت های تعاونی از لحاظ قانونی، می توان آن ها را از لحاظ نوع عضویت نیز به دو دسته اصلی خاص و عام تقسیم کرد.

شرکت برنامه نویسان نو اندیش پاسارگاد در کنار این مقاله، مقاله ریسک نقدینگی و خدمات غیرحضوری بانکی  را به شما پیشنهاد می دهد

تعاونی خاص

این نوع تعاونی، اعضایی با یک ویژگی خاص دارد، مانند تعاونی برای زنان، دانشجویان، کشاورزان، کارگران، وکلا یا هر شغل و صنفی که نیازهای به خصوصی دارد. در این تعاونی ها، سهام مابین افراد تقسیم می شود و شرایط عضویت برای افراد در این مجموعه ها آزاد است.

تعاونی عام

تعاونی های عام، می توانند از همه گروه ها عضویت بگیرند، حدود ۵۰۰ نفر و حتی بیشتر باید عضو این تعاونی باشند، تا از لحاظ قانونی پذیرفته شود، نوع تعاونی براساس قوانین وزارت تعاون معلوم می شوند و مردم در سهام آن سهیم هستند.

معیار وام دهی
تعاونی

انواع گرایش های شرکت های تعاونی


گرایش های شرکت تعاونی اعتبار می تواند بسیار متفاوت باشد، همانطور که گفته شد، تولیدی یا توزیعی باشند. در این گرایش ها می توانند، تعاونی های صنعتی، معدنی، خدماتی، کشاورزی، مسکن، حمل و نقل، عمرانی ها، در کنار تعاونی هایی تامین کننده نیاز صنوف خدماتی، تولید کنندگان، مصرف کنندگان اعتبار و همچنین تعاونی های ترکیبی توزیعی- تولیدی باشند.

شرایط عضویت


هر تعاونی با شرایط خاص، حداقل باید ۷ نفر عضو داشته باشد، و از یکسری قوانین خاص شرکت های تعاونی پیروی کند:

  • مسلما باید تابعیت جمهوری اسلامی ایران داشته و ممنوعیت حجر و قانونی نداشته باشد
  • باید قابلیت خرید سهام را حتی به میزان حداقل را داشته باشد.
  • سپس به صورت کتبی درخواست عضویت داده، و در صورت پذیرفته شدن، باید تعهد بدهد که مقررات تعاونی را رعایت می کند.
  • از دیگر مواردی که باید رعایت کنند، این است که در هیچ شرکت تعاونی مشابهی عضو نباشد.

 شرکت برنامه نویسان نو اندیش پاسارگاد ، با طراحی نرم افزار تعاونی اعتبار می تواند به تعاونی شما کمک کند تا مدیریت حسابداری راحتتری را تجربه کنید. 

شما عزیزان می توانید برای درخواست دمو و گرفتن پاسخ سوالات خود در این زمینه با ما تماس بگیرید، تا مشاوران ما راهنمایی های لازم را در اختیارتان قرار دهند.

تشکیل هیئت مدیره


مهمترین بخش بعد از تشکیل تعاونی این است که هیئت موسسان را تشکیل دهید. زمانی که ۷ نفر لازم برای تشکیل تعاونی دور هم جمع شدند، هیئت مدیره در جلسه ای بین اعضا ۳ تا ۷ نفر به مدت سه سال انتخاب می شوند که به کارها و وظایف مربوط به شرکت تعاونی رسیدگی کنند. از وظایف هیئت موسسه در اولین حرکت این است که اساسنامه ای را طرح کرده و ارائه دهد.

وظایف و اختیارات هیئت مدیره

  • در طرحی که این هیئت ارائه می دهند، تمام موارد پر اهمیت مانند، دلیل مالی و اقتصادی تشکیل این تعاونی، توجیه فنی آن، تعداد اعضا و این که چه گروهی از افراد را در خود بپذیرند، معرفی می شوند.
  • در این اساسنامه، باید روش تامین سرمایه و اینکه چه امکانی برای شروع کار لازم است، نیز مطرح شود.
  • از دیگر موارد مهمی که باید این اساسنامه مشخص کند، میزان سهام هر فرد است که می تواند در تعاونی سرمایه گذاری کند.
  • رئیس هیئت باید نام بانک یا صندوقی که اعضا باید در آن حساب باز کنند نیز معین کند.

در مراحل بعدی هیئت باید افرادی که فکر می کنند در این شرکت تعاونی قرار بگیرند و عضو شوند را به تعاونی خود دعوت کند و یک جلسه عمومی عادی مشخص کرده و شرایط را برای آن ها توضیح دهد.

[ratings]

اسکرول به بالا