تعاونی اعتبار و تفاوت آن با بانک ها

همان طور که می دانید، کلیه موسسات خدمات مالی مشارکتی که مردم مالک آن هستند و در واقع به مشتریان خدمات می دهند، تعاونی اعتبار نامیده می شوند. که از قوانینی پیروی میکنند که در سند راهبردی بانکداری اسلامی درج شده و خدماتی مانند وام های اعتباری و شخصی، حساب های جاری و پس انداز، کارهای اعتباری و غیره ارائه می دهد. این تعاونی ها در واقع در جامعه جهانی به خوبی جا باز کرده اند و اعتبارات خرد جهان را به شبکه توزیع باز می گردانند.
از دیگر نام هایی که می توان برای تعاون ها به صورت بین الملل ذکر کرد : تعاونی های اعتباری، اتحادیه اعتبار، شرکت تعاونی، پس انداز و وام و در آخر تعاونی پس انداز و اعتبار.

شرکت برنامه نویسان نو اندیش پاسارگاد، با بهره برداری از بانکداری الکترونیک در جهت راحتی هر چه بیشتر مردم در انجام امور بانکی، خدمات غیرحضوری بانکی و صندوق قرض الحسنه ، برنامه مدیریت قرض الحسنه و نرم افزار تعاونی اعتبار را طراحی کرده تا کاربران به راحتی بتوانند به انجام تعاملات بانکی خود بپردازند.

شما عزیزان می توانید برای درخواست دمو و گرفتن پاسخ سوالات خود در این زمینه با ما تماس بگیرید، تا مشاوران ما راهنمایی های لازم را در اختیارتان قرار دهند.

صاحبان اصلی اتحادیه در واقع اعضای اصلی تعاونی های اعتبار هستند. در سال ۱۸۴۵ میلادی این تعاونی های اعتباری در دنیا معرفی شد که بنیانگذار آن آقای فردریش ویلهلم رایف هایزن، اولین تعاونی پس انداز و وام را تشکیل داد. این تعاونی خیلی سریع در میان مردم محبوب شد زیرا برای بسیاری از مردم کارگشا بود و توانسته بود سطح معیشت اعضای خود را بالا ببرد. تعاونی اعتبار بر همیاری و کمک تمرکز دارد و به طور مستقل و خودگردان زیر نظر قوانین بخش تعاون کشور هستند.

در سال ۱۳۹۶ طبق دستورات اخیر وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی مقررات جدیدی برای تعاونی های اعتبار در نظر گرفته شد طبق این قوانین تاسیس این قبیل شرکت ها و موسسات صرفا می تواند زیرنظر تعاونی های کارمندی یا کارگری باشد. تعاونی های قبلی نیز، باید در قالب شرکت های سهامی عام و تعاونی سهام عام به کار خود ادامه دهند. این شرکت ها با تعداد اعضای حداقل ۵۰ نفر باید حداقل میزان سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون ریال نیز داشته باشند.

تعاونی های اعتبار
تعاونی های اعتبار

تفاوت های تعاونی اعتبار با بانک ها در چیست؟


هرچند می توان دلایل بسیاری برای تفکیک بانک ها از موسسه های تعاونی اعتبار نام برد ولی مهم ترین آن اداره تعاونی های اعتبار توسط اعضایش است. در واقع تعاونی های اعتبار باید بتوانند نیاز مالی اعضا خود را برطرف کنند. در حالی که بانک ها تنها به منظور کسب سود سهام ایجاد تاسیس شده اند و اهداف این دو گروه کاملا با هم متفاوت است.

دیگر تفاوت تعاونی اعتبار و بانک این است که برای پیوستن به تعاونی باید زیرمجموعه یک ویژگی خاص باشید، مثلا در یک محل زندگی کنید، تخصص مرتبطی داشته باشید یا از لحاظ مذهبی شبیه هم باشید. با این حال هر کسی می تواند عضو این تعاونی ها شود فقط باید نوع مناسب را پیدا کند.

تعاونی های اعتبار چگونه مدیریت می شوند؟


نحوه مدیریت موسسات تعاونی اعتبار به گونه ای است که هر تعاونی اعتبار مستقلا” اداره می گردد. به طوری که سیاست ها و دستورالعمل ها توسط اعضاء هیئت مدیره داوطلب و همچنین مدیران انتخابی نظارت و اجرا می گردد. مدیرعامل نیز پاسخ گوی تمام عملیات روزانه می باشد.

همین ساختار مبتنی بر دموکراسی باعث شده است که تعاونی های اعتبار منحصر به فرد باشد. در واقع تمام اعضای این موسسات دارای یک حق رای هستند و حقوق برابری در مدیریت و جهت دهی مسیر تعاونی دارند.

آیا برای عضویت در تعاونی نیاز به پرداخت پول می باشد؟


بله برای این که بتوانید عضو یکی از تعاونی های اعتبار باشید، باید حداقل یک سهم از آن را خریده باشید. این سهم می تواند هر مبلغی داشته باشد.

فواید تعاونی های اعتبار


این نوع تعاونی ها جامعه محور هستند و در توسعه محله و منطقه خودشان بسیار موثرند. با سرمایه گذاری اعضا در تعاونی های اعتبار می توان با وام و رهن به افراد گروه کمک کرده تا آن ها نیز سودی که از این کمک می برند را با دیگران تقسیم کنند. این تعاونی ها می توانند در مواردی مثل کمک هزینه های تحصیلی، مراسم خیریه و دیگر موراد مشارکت داشته باشند و به هم نوعان خود کمک رسانی کنند.

نرم افزار تعاونی اعتبار پاسارگاد


همان طور که امروزه نرم افزارها نقش بسیار پر اهمیتی در راحتی و ایمنی عملیات بانکی ایفا می کنند، نرم افزار تعاونی پاسارگاد در بین نرم افزارهای بانکی، قابلیت مدیریت تعاونی های اعتبار کوچک وبزرگ وحتی تحت شبکه فراگیر استانی همراه با مدیریت سهام کارکنان و تقسیم سود و امکان انجام کلیه امور مربوط به سهامداری تعاونی را راحت تر کرده است.

از جمله ویژگی های مفید نرم افزار تعاونی اعتبار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سطح دسترسی بسیار دقیق و ریز شده در سطوح مختلف
  • کاربری آسان
  • امنیت بالا نرم افزار
  • دارای نصب کننده کاملا فارسی و خودکار جهت سهولت در نصب

تهیه و بازیابی کپی پشتیبان از اطلاعات به صورت بسیار ساده، همان نکته ای است که نرم افزار طراحی شده توسط شرکت برنامه نویسان نو اندیش پاسارگاد برای تعاونی های اعتباری را از دیگر نرم افزارها متمایز کرده است.

امکانات نرم افزار تعاونی پاسارگاد

از جمله امکانات این نرم افزار عبارتند از:

  • امکان تعریف اعضای تعاونی با امکان تخصیص میزان سهام برای هر عضو
  • امکان چیدمان سرفصلها و تخصیص شماره عضویت و تسهیلات متناسب با بخشنامه بانک مرکزی جمهوری اسلامی
  • امکان استفاده از بروزترین سامانه ها و خدمات بانکداری الکترونیک و غیر حضوری جهت رفاه حال اعضا(اینترنت بانک، همراه بانک، تلفن بانک، تلگرام بانک، سامانه تماس معوقات و…)
  • امکان تعریف باجه راه دور جهت اضافه نمودن شعب

[ratings]

اسکرول به بالا