مقایسه مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و برنامه ریزی منابع انسانی (ERP)

پیدا کردن نرم افزار مدیریت کسب و کار مناسب برای تجارت شما روندی دشوار و گیج کننده خواهد بود، به ویژه هنگامی که با کلمات اختصاری عجیب و غریب در اینترنت روبه رو می شوید. در این مقاله، ما روی مقایسه CRM و ERP فوکوس کرده و تفاوت ها و شباهت های بین سیستم های CRM و ERP را کمی روشن می کنیم. در حالی که این دو در برخی مناطق با هم هم‌پوشانی دارند و می توانند در جاهای دیگر به طور کامل با همدیگر ادغام شوند، عملکردهای اصلی آن ها کاملا متفاوت است.

مقایسه CRM و ERP
مقایسه CRM و ERP

هنگام انتخاب یک مورد مناسب برای کسب و کار خود، بهتر است ابتدا به آن ها به عنوان سیستم جداگانه و مستقل نگاه کنید. در مقاله حاضر برای مقایسه CRM و ERP هرکدام را به صورت جداگانه تجزیه و تحلیل کرده که نشان می دهد هر یک از آن ها چه نقشی در بهبود کارایی و افزایش فروش دارند.

سیستم CRM چیست؟


CRM مخفف کلمه Customer Relationship Management به معنی نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری است. به طور خلاصه، سیستم CRM نوعی نرم افزار تجاری است که به منظور خودکار کردن مدیریت کلیه جنبه های ارتباط مشتری با برند، جهت اصلاح استراتژی های بازاریابی، فروش و افزایش وفاداری مشتری و سودآوری کسب و کار طراحی شده است.

CRM
CRM

به طور معمول، این سیستم توسط تیم های فروش، بازاریابی و توسعه تجارت استفاده می شود. این سیستم، داده ها را از طریق کانال های ارتباطی مختلف از جمله وب سایت شرکت، تلفن، ایمیل، چت و حتی گاهی رسانه های اجتماعی جمع آوری، ذخیره و پردازش می کند.

با ادغام سیستم، شرکت به یک منبع استاندارد شده از مشتری دست پیدا کرده که حاوی تمام اطلاعات درباره چشم اندازها، مشتریان موجود و پردازش کلیه سفارش‌ها است. این داده ها و تجزیه و تحلیل داده ها امکان بهبود روابط تجاری با مشتریان، ایجاد استراتژی های کارآمد برای حفظ مشتری و رشد فروش را فراهم می کند.

به طور خلاصه، ادغام سیستم CRM

  • فرآیند ارتباط برند با مشتری را استاندارد می کند.
  • بر مشتریان نظارت کرده و رفتار خرید آن ها را مطالعه می کند.
  • فرصت های جدید تجاری را مطالعه و تعریف می کند.
  • روند فروش را یکپارچه کرده و تعدادی از اقدامات تکراری را حذف می کند.
  • روش های تبلیغ و بازاریابی مانند ایمیل، نظرسنجی، تبلیغات و غیره را به صورت خودکار پیش می برد.
  • صفحات اجتماعی و تبلیغات در آن ها را ردیابی می کند.
  • مشتریان را با کیفیت بالا پشتیبانی می کند.

در کل، این فرآیند به راحتی توسط تعداد زیادی برنامه مختلف قابل مدیریت است، اما ادغام CRM همه آن ها را یک باره کنترل کرده و کارهای خسته کننده روزمره تیم فروش را به طور خودکار انجام می دهد.

سیستم ERP چیست؟


ERP مخفف Enterprise Resource Planning به معنی سیستم برنامه ریزی منابع انسانی است. این سیستم، نوعی از نرم افزار مدیریت مشاغل است که شرکت ها برای جمع آوری، ذخیره، مدیریت و تجزیه و تحلیل داده ها در مورد کلیه فعالیت های تجاری مانند گردش پول، خرید مواد برای تولید، ظرفیت های تولید، وضعیت سفارشات، خرید، حقوق و دستمزد استفاده می کنند.

ERP
ERP

سیستم ERP جدا از ارائه دید کلی از فرآیندهای اصلی کسب و کار که به صورت مداوم به روز می شوند، جریان اطلاعات را بین تمام بخش های تجاری مدیریت کرده و آن ها را به شرکای خارجی تحویل می دهند. در چند کلمه، نرم افزار ERP تمام بخش ها و عملکردهای یک شرکت را در یک سیستم واحد ادغام می کند. با این حال، با ترکیب مجموعه ای از نرم افزارهای مختلف از فروشندگان متفاوت، می توان به همان نتیجه رسید.

مقایسه CRM و ERP و چگونگی ارتباط آن‌ها با هم


ما اغلب با صاحبان مشاغل مواجه می شویم که در مورد نوع نرم افزار مورد نیاز خود متحیر هستند. در مقایسه CRM و ERP کدام را انتخاب کنیم؟ صاحبان مشاغل معمولا از ویژگی های CRM آگاه هستند، اما نمی دانند که ERP نیز می تواند به سیستم آن ها کمک کند یا خیر.

در مقایسه CRM و ERP، اکثر سیستم های ERP دارای برخی از اجزای ERP هستند. با این حال، آن ها به اندازه سیستم های CRM مستقل ارائه نمی شوند. در حالی که نرم افزار ERP معمولا ابزارهایی برای بازاریابی و اتوماسیون نیروی فروش هستند، اما اغلب از قابلیت پیشتیبانی و مدیریت رسانه های اجتماعی برخوردار نیستند.

در نمودار زیر می توانید مقایسه CRM و ERP را بر پایه فرآیندهای کسب و کاری که پوشش می دهند ببینید، که در کجا مرتبط هستند و در کجا متفاوتند.

CRM ویژگی های مشترک ERP
ارتباط با مشتری فروش اتوماتیک حسابداری
مدیریت  هدایت بازاریابی اتوماتیک منابع انسانی
مدیریت کار کسب وکار هوشمند
اجرا تولید
مدیریت ارتباطات تدارکات
ارتباط صفحات اجتماعی پشتیبانی
پشتیبانی فروش فروش
  توزیع

به کدام نیاز داریم؟

در مقایسه CRM و ERP کدام یک بهتر است؟ آیا هر دو خوب هستند؟ اگر در کسب و کار خود به دنبال بهبود حجم فروش و خودکارسازی فرآیندهای بازاریابی هستید، اما نرم افزار دیگری دارید که برای اهداف دیگر هم از آن استفاده کرده و از آن راضی هستید، CRM در مقایسه با ERP گزینه بهتری است.

با این حال، اگر می خواهید هر نرم افزاری را که شرکت شما استفاده می کند به آن متصل کرده و تمام پروسه تجارت را در یک جا کنترل کنید، پس در مقایسه CRM و ERP ، ERP گزینه بهتری خواهد بود.

به طور خلاصه


نرم افزارهایی مانند CRM و ERP ستون فقرات هر کسب و کار رشد یافته و در حال رشد هستند. این نرم افزارها امکان جمع آوری اطلاعات در مورد فرآیندهای تجاری در حال انجام را فراهم کرده و این داده ها را در دسترس هر عضو تیم قرار می دهند.

بنابراین، در مقایسه CRM و ERP می توان به این مورد اشاره کرد که برخلاف سیستم های ERP که کلیه اطلاعات مختلف در مورد شرکت را مدیریت می کند، CRM فقط بخش های ارتباط با مشتری را مدیریت خواهد کرد.

در هنگام مقایسه CRM و ERP و تصمیم گیری برای انتخاب بهترین سیستم برای شرکت و کسب و کار خود ممکن است دچار چالش شوید. شرکت برنامه نویسان نو اندیش پاسارگاد می تواند به شما در تصمیم گیری بهتر کمک کند. در صورت داشتن هرگونه سوال با ما تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

با امتیاز دهی به ما در ارائه مقاله بهتر کمک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا