اعتبار اسنادی (Letter of credit) و انواع آن

هنگام صحبت درباره تجارت خارجی، اعتبار اسنادی ضروریت فراوانی دارد. اعتبار اسنادی سه کارکرد اصلی دارد، ضمانت، پرداخت و تامین اعتبار. اعتبار اسنادی در شرکتی که برای اولین بار به این بازارها دسترسی پیدا می کند، بسیار ناشناخته است. در این مقاله به توضیحی اجمالی درباره ی این موضوع می پردازیم.
در مرحله اول، خواهیم دید که اعتبار اسنادی چیست و چه کاربردی دارد. سپس بر انواع مختلف اسناد اعتباری و متداول ترین هزینه ها تمرکز می کنیم. در این میان مثالی نیز برای درک بهتر موضوع خواهیم زد.

ممکن است شما در ضمن مطالعه این مقاله، سوالاتی در زمینه استفاده از نرم افزار های بانکداری نیز داشته باشید. در این خصوص به اطلاع شما عزیزان می رسانیم که شرکت برنامه نویسان نو اندیش پاسارگاد، در زمره پیشروترین ها در برنامه نویسی نرم افزار حسابداری و بالاخص نرم افزار مدیریت صندوق قرض الحسنه و تعاونی اعتبار می باشد که در جهت بانکداری اسلامی قدم برداشته است.

شما عزیزان می توانید برای درخواست دمو و گرفتن پاسخ سوالات خود این زمینه با ما تماس بگیرید، تا مشاوران ما راهنمایی های لازم را در اختیارتان قرار دهند.

 

 

انواع اعتبار استادی
انواع اعتبار استادی

 

اگر زمان کافی برای مطالعه متن ندارید…. شما دوستان میتوانید مجموعه اطلاعات گفته شده در این صفحه را در پادکست ما گوش دهید 

اعتبار اسنادی: تعریف و نحوه عملکرد


اعتبار اسنادی یک دستورالعمل پرداختی است که وارد کننده از طریق موسسه مالی خود ارسال می کند، به طوری که صادرکننده مبلغ معامله را مستقیم یا از طریق بانک دیگری پرداخت می کند، البته تا زمانی که صادرکننده شرایط اعتبار را به طور کامل(معمولاً با ارسال اسناد خاص) انجام دهد.

کاربرد ها

برای درک نقشی که هریک از ظرفیت ها ایفا می کند می خواهیم در اینجا با جزئیات بیشتری به آن ها نگاه کنیم:

  • اولین قدم این است که واردکننده و صادرکننده به توافق برسند، یک قرارداد خرید و فروش بین المللی داشته باشند و شرایط اعتبار اسنادی را با تمام اسنادی که برای جمع آوری آن لازم است، پوشش دهند. در این مرحله، وارد کننده از بانک خود درخواست می کند که آن اعتبار اسنادی که شامل کلیه شرایط این اسناد است، را به نمایندگی از صادر کننده باز کند.
  • مرحله دوم به بانک مسئول(وارد کننده) وابسته است که درخواست اعتبار را دریافت می کند. زیرا مستندات و خطر معامله را بررسی کرده و سپس آن را تایید یا رد می کند. در صورت تصویب، اعتبار صادر می شود و سند با بانکی در کشور صادرکننده(بانک مشاور) که در آن اعتبار اسنادی نوشته شده است، امضا می شود تا وارد کننده از آن مطلع شود.
  • مرحله سوم به بانک صادرکننده وابسته است، که اعتبار اسنادی را صادر کرده و صادر کننده را از شرایط مطلع می کند. صادرکننده شرایط را مطالعه می کند و اگر موافق عقد قرارداد با وارد کننده باشد، کالا را ارسال می کند.

پس از ارسال کالا، صادر کننده تمام مدارک مورد نیاز را به بانک ارسال می کند. در این حالت، اگر همه مطابق آنچه توافق شده است عمل کنند، بانک مشاور به صادر کننده مبلغ اعتبار را چه در لحظه چه با فاصله پرداخت می کند. پس از آن بانک صادر کننده اسناد را ارسال کرده و شرایط پرداخت را تایید می کند. بانک صادر کننده مبلغ پرداخت شده را از قبل بازپرداخت می کند و مدارک دریافت شده را پس از پرداخت فوری یا پس از قبول پرداخت در تاریخ بعد تحویل می دهد. سرانجام، بانک مربوطه/وارد کننده پرداخت را انجام می دهند و با اسناد دریافت شده، بانک مربوطه قادر به جمع آوری کالاها خواهد بود. بسته به شرایط اعتبار اسنادی ، پرداخت می تواند در زمان تقاضا یا در تاریخ دیگر صورت پذیرد.

شرکت برنامه نویسان نواندیش پاسارگاد، تمام مشتریان و اعضای جدیدی که در ابتدای راه وارد کردن و یا صادر کردن محصول خود هستند را به داشتن یک اعتبار اسنادی جامع، تشویق و توصیه می کند.

مثال عملی اعتبار اسناد


یک شرکت اسپانیایی(پرداخت کننده) یک میلیون یورو نیشکر از جامائیکا وارد می کند. مطابق آنچه با صادرکننده جامائیکا توافق شد، آنها برای تایید به بانک خود می روند و  از آن درخواست باز کردن اعتبار اسنادی برای این مبلغ می کنند.

در این سند یا اعتبار اسنادی آمده است که وقتی صادرکننده اسناد و مدارک لازم را در اختیار آنها قرار دهد، صادر کننده آن مبلغ را پرداخت می کند. غالباً بارنامه مناسب و دیگر مستند هایی مانند گواهی های بهداشتی، گزارش ها، بیمه و غیره، برای این کار در نظر گرفته می شوند.

در کنار ریسک های نرمال برای پرداخت یا عدم پرداخت در کلیه عملیات بازرگانی، این واقعیت نیز وجود دارد که معمولاً معامله ها بزرگ هستند و شرایط پیچیده ای نیز وجود دارد و در عین حال موارد زیادی نیز در آن دخالت دارد. بنابراین تنظیم اعتبار نامه عملیاتی برای موسسه مالی یک ریسک به حساب می آید.

انواع اعتبار اسنادی


قابل برگشت یا غیر قابل برگشت

اعتباراسنادی می تواند قابل برگشت یا غیر قابل برگشت باشد. اعتبار اسنادی قابل برگشت حساسیت زیادی ندارد، زیرا می توانند پس از صدور فسخ شوند، به این معنی که ضمانتی برای آنها وجود ندارد. بنابراین اعتبار اسنادی غیر قابل برگشت رایج تر هستند.

تایید نشده

برای ابلاغ اعتبار اسنادی به صادر کننده، بانک صادر کننده از بانکی در کشور صادرکننده استفاده می کند. به این بانک مشاوره ای گفته می شود که به نمایندگی از بانک صادر کننده اقدام می کند. از طریق باز کردن اعتبار اسنادی، جمع آوری اسناد، پرداخت اقدام پذیر است. اگر بانک مشاوره محدود به آن باشد، اعتبار اسنادی تایید می شود. هنگامی این اعتبار اسناد، صادر می شود که صادرکننده درخواست کند که بانکی در کشورشان اعم از بانک مشاوره یا یکی دیگر از مواردی که گیرنده معرفی می کند، تضمین می کند که صادر کننده پرداخت را انجام می دهد و زمانی که صادرکننده نیز این کار را انجام می دهد نیز مشخص می کند.

بسته به زمان پرداخت، در صورت تحویل مستندات، در همان زمان یا در زمان دیگری، بعد از این که مدارک تحویل داده شود، مستندات فرستاده می شوند.

قابل انتقال

اعتبار اسنادی قابل انتقال، نوعی است که شخص گیرنده می تواند افراد دیگری را برای به اشتراک گذاشتن این ضمانت و شخصی که پول را دریافت می کند، تعیین کند. معمولاً صادر کننده فقط واسطه یا کارگزار است که به نمایندگی مشتری فعالیت می کنند.

پشتیبانی

نوع دیگر نامه با اهداف مشابه، اعتبار اسناد پشتیبانی است، این زمانی است که صادر کننده واسطه اعتبار اسناد را با ضمانت نامه اعتباری دیگری که گیرنده آن هستند باز می کند یا سفارش می دهد.

ماده قرمز یا ماده سبز

اعتبار اسنادی می تواند قبل از تحویل مستندات، یک پیش پرداخت جزئی از طرف پرداخت کننده داشته باشد. اگر این اعتبار اسنادی ماده قرمز باشد، فقط با دریافت وجوه یا تایید اعتبار انجام می شود. ولی اگر ماده سبز باشد، مالکیت کالا باید اثبات شود.

 شرکت برنامه نویسان نو اندیش پاسارگاد، دو مقاله بانکداری در بازارهای نوظهور و بانکداری باز را برای مطالعه به شما عزیزان پیشنهاد میکند

گردان

سرانجام، لازم به ذکر است که اعتبار اسناد گردان نوع دیگری از اعتبارات است که در مدت زمان مشخصی می توان از آن استفاده مجدد کرد.

[ratings]

اسکرول به بالا