به فرآیند مدیریت حسابهای مالی در یک سازمان که به بهتر شدن نتایج مالی سازمان کمک می کند مدیریت مالی گفته می شود. مدیریت مالی از بخشهای زیر تشکلیل شده است.
- آنالیز و تجلیل و برنامه ریزی
- تصمیم گیری برای انتخاب بهترین روش برای مدیریت مالی حسابها
خدف از این فرآیند بهره بده از بهترین شرایط و کاهش ریسکهای مالی می باشد. همچنین به مدیران کمک میکند تا بهترین تصمیمات را برای اجرا موضوعات مالی و اهداف مالی انجام دهند، و یک استراتژی هدفمند دست یابند.
مدیر مالی چه کسی هست
در سازمانهای خصوصی ، سازمانهای دولتی به کسی که مسئولیت کنترل منابع مالی را دارد مدیر مالی یا CFO (Chief Financial Officer) گفته می شود
وظیفه مدیر مالی تعیین خط مشی و قوانی مالی، تعیین بودجه، رسیدگی به حسابها، تأمین منابع مالی و سرمایهگذاری در سازمان است.
همچنین در میان وظایف مدیر مالی میتوان به تحلیل و بررسی فعالیتهای مالی، نظارت بر جریان نقدی و پیشبینی وضعیت مالی در آینده اشاره کرد.
اگر بخواهیم به صورت کلی وظایف مدیر مالی را تعریف کنیم باید بگوییم که: مدیر مالی با تغریف سیاستهای مالی اختصاصی شرکت به بهبود وضع مالی، رضایت شرکالی مالی و بدست آورد منافع اقتصادی کمک می کند
اهداف و وظایف مدیر مالی چیست؟
هدفها و وظایف مدیریت مالی متناسب با هدفهای عمومی سازمان تعیین میشود. برخی از هدفهای مدیریت مالی شامل موارد زیر است:
- برنامهریزی مالی: تعیین اهداف مالی بلندمدت و کوتاهمدت سازمان و طرح راهبردی برای رسیدن به آنها.
- تأمین منابع مالی: انتخاب منابع مالی مناسب و جذب سرمایهگذاران برای تأمین نیازهای مالی سازمان.
- مدیریت سرمایه: بهینهسازی استفاده از سرمایههای سازمان، از جمله سرمایههای ثابت و جریان نقدی.
- بودجهبندی: تخصیص منابع مالی به طور کارآمد بین بخشها و فعالیتهای سازمان.
- تحلیل و بررسی مالی: بررسی عملکرد مالی سازمان بهمنظور شناسایی نقاط قوت و ضعف و ارائه راهکارهای بهبود عملکرد.
- مدیریت ریسک مالی: شناسایی و ارزیابی ریسکهای مدیریت مالی
نقش نرم افزار در مدیریت مالی
نرمافزارها در مدیریت مالی نقش بسیار مهمی در این بخش دارند. این روزها، با پیشرفت فناوری، استفاده از نرمافزارهای مدیریت مالی برای کسب و کارهای کوچک و بزرگ اجتناب ناپذیر شده است.
به کمک نرمافزارهای مدیریت مالی، کاربران میتوانند برای هر پروژه میزان بودجه مورد نیاز خود را برنامه ریزی کنند
مجموعه نرم افزارهایی که به مدیریت مالی کمک می کند عبارتند از :
- نرم افزار QuickBooks
- برنامه مدیریت مالی FreshBooks
- نرم افزار مدیریت مالی Xero
- برنامه Zoho Books
- و در آخر نرم افزار مدیریت مالی Myob
به کمک این نرم افزارهای می توانید به جزئیات حساب های مالی در سازمان یا صندوق قرض الحسنه دسترسی داشته باشید
اگر برای مدیریت مالی حسابهای سازمان خود نیاز به داده های خاص و اختصاصی دارید می توانید به راحتی این نرم افزار را به صورت اختصاصی طراحی و پیاده سازی کنید.
یکی از نمونههایی که مدیریت مالی در آن به کار میرود، قرض الحسنه است. قرض الحسنه ، یک مدل اقتصادی است که در آن منابع مالی توسط افراد یا سازمانها به صورت بدون بهره به افراد و سازمانها با نیازهای مالی کمک میشود. نرم افزاز مدیریت مالی در این بخش نقش اساسی را به عهده دارد.
مدیریت مالی در نرم افزار قرض الحسنه شامل موارد زیر است:
نرمافزارهای مدیریت صندوق قرض الحسنه با استفاده از اطلاعات وارد شده توسط کاربران، امکان مدیریت دقیق تر و بهبود یافته ای از فعالیت های مالی را به منظور ارائه خدمات بهتر برای مشتریان خود دارند.
در این نرمافزارها، امکان ثبت اطلاعات شخصی مشتریان، میزان درآمد آنها و تعداد اعضای خانواده را دارند تا بتوانند با توجه به این اطلاعات، مبلغ قرض الحسنه مورد نیاز مشتری را محاسبه کنند و تعیین کننده میزان پرداخت قسط های ماهانه باشند.
به کمک این نرم افزارها می توانید برای اقساط معوق و کاربرانی که اقساط خود را پرداخت نکرده اند برنامه های خاص را بیاندیدشید مانند جزیمه های نقدی ، پیامکهای یادآوری اطلاع به ضامنهای و ….
مدیران مالی به کمک بخش مدیربت مالی نرمافزار صندوق قرض الحسنه، میتوانند از وضعیت پرداخت اقساط قرض الحسنه مطلع شوند و در صورتی نیاز، با مشتریان تماس بگیرند و وضعیت پرداخت آنها را بهبود بخشند.
در کل، نرمافزار مدیریت قرض الحسنه باعث بهبود سطح خدمات ارائه شده به مشتریان و مدیریت دقیق تر و بهتر فعالیت های مالی شرکت ها خواهد شد.
بخشی از امکانات نرم افزار قرض الحسنه پاسارگاد در بخش حساب عبارتند از:
- امکان دسته بندی حساب ها
- امکان تعیین نرخ سود، سررسید و نحوه پرداخت سود سپرده ها برای هر دسته از حساب ها
- امکان تخصیص چندین دوره پرداخت(ماهانه، هفتگی یا روزانه) برای هر یک از مشتریان
- ثبت واریز و برداشت وجه با امکان ایجاد باجه و مدیریت صندوق هر باجه
- امکان تعریف نوع عملیات بانکی جهت دسته بندی و تهیه گزارش مفید از عملیات صورت گرفته در صندوق
- امکان تعریف شعب مختلف برای صندوق
- امکان تجمیع عملیات چند شعبه در شعبه مرکز
- امکان تعریف دوره های پرداخت(روزانه، هفتگی، ماهانه و یا سالانه)
- امکان تخصیص گروهی مشتریان جهت اخذ وجوه دریافتی دوره ای
- امکان متوقف کردن دوره ها در هر زمان
این نرم افزار همچنین در بخش تسهیلات امکاناتی را ارائه می دهد که به بخشی از آن اشاره خواهیم کرد:
- امکان تعریف انواع تسهیلات با امکان ثبت کدینگ حسابداری در سطح معین و تفصیلی برای اصل و بهره تسهیلات(حساب معین برای گروه تسهیلات و حساب تفصیلی برای اصل و بهره وام)
- امکان ثبت درخواست تسهیلات مشتریان
- امکان تعریف شرط اعطای تسهیلات برای هر دسته از حساب ها و تسهیلات
- قابلیت بررسی صلاحیت اعطای تسهیلات به فرد موردنظر به صورت خودکار بر اساس شرط تسهیلات
- پرداخت تسهیلات با امکان تغییر نحوه محاسبه مبلغ اقساط توسط کاربر و اقساط نامتوازن و دلخواه
- امکان تعیین چندین ضامن عضو و یا غیر عضو جهت تضمین دریافت تسهیلات
- امکان تعیین نوع بازپرداخت سود تسهیلات(سرشکن به اقساط، کسر از مبلغ تسهیلات، طی یک قسط در ابتدای بازپرداخت تسهیلات، طی یک قسط در پایان تسهیلات)