توسعه اقتصادی چیست و شاخص های توسعه کدامند؟

افزایش ظرفیت های تولیدی مانند ظرفیت های انسانی، و اجتماعی، و تغییرات بنیادین در اقتصاد، علت اصلی توسعه اقتصادی می باشد.
تفاوت رشد و توسعه اقتصادی را می توان در کیفیت و کمیت دید. رشد اقتصادی در واقع متغیرها را به صورت کمی بررسی می کند. توسعه اقتصادی، باعث می شود که تغییرات کمی در یک زمان مشخصی بیان شود. اما از نظر کیفی مورد بررسی قرار می گیرد و این تغییرات را در جامعه نشان می دهد. این تغییرات بنیادی بر تولید خالص ملی موثر خواهد بود و باعث کاهش سهم کشاورزی، افزایش شمار شهرنشینان و سهم صنعت، همچنین افزایش اشتغال برای جامعه کشور می شود.

توسعه اقتصادی
توسعه اقتصادی

افزایش تولید کشور در یک سال خاص در مقایسه با مقدار آن در سال پایه، همان رشد اقتصادی است. همچنین در سطح کلان، افزایش تولید ناخالص ملی(GNP) یا تولید ناخالص داخلی(GDP) در سال موردنیاز به نسبت مقدار آن در یک سال پایه، رشد اقتصادی محسوب می شود که باید برای دستیابی به عدد رشد واقعی، تغییر قیمت ها(به خاطر تورم) و استهلاک تجهیزات و کالاهای سرمایه ای را نیز از آن کسر کرد.

منابع مختلف رشد اقتصادی عبارتند از: افزایش به کارگیری نهاده ها(افزایش سرمایه یا نیروی کار)، افزایش کارآیی اقتصاد (افزایش بهره وری عوامل تولید) و به کارگیری ظرفیت های احتمالی خالی در اقتصاد

شرکت برنامه نویسان نو اندیش پاسارگاد، امید دارد که کمک بزرگی بر توسعه اقتصادی کشور باشد و با بهره وری از برنامه نرم افزار صندوق قرض الحسنه و نرم افزار حسابداری شما را در مدیریت حساب های خود همراهی کند.

اهداف توسعه اقتصادی


برای کشورهای در حال توسعه مانند ایران، اهداف توسعه اقتصادی در واقع علاوه بر تاثیر روی افزایش نقدینگی کشور، بر رفاه اجتماعی، کاهش فقر، افزایش شغل برای هر کشور تمرکز دارد. این موارد باعث افزایش عدالت اجتماعی نیز می شود.
در کشورهای پیشرفته این موارد متفاوت است، افزایش رفاه برای جامعه وابسته به افزایش امکانات برای مردم جامعه خود است.
اهدافی که در نشست هزاره در سال ۲۰۰۰ توسط رهبران جهان معرفی شد، عبارت بودند از: کاهش میزان مرگ و میر کودکان، ریشه کن کردن فقر مطلق و گرسنگی، ترویج برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان، دستیابی به آموزش ابتدایی در جهان، بهبود تندرستی مادران، تضمین پایداری زیست محیطی، مبارزه با ایدز، مالاریا و دیگر بیماری ها و ایجاد مشارکت جهانی برای توسعه، بهبود تکنولوژی و حتی استفاده از هوش مصنوعی در بخش های مختلف و رفع حفره های امنیتی است.

شاخص های توسعه اقتصادی
شاخص های توسعه اقتصادی

شاخص های توسعه اقتصادی


از جمله شاخص های توسعه اقتصادی یا سطح توسعه یافتگی می توان این موارد را برشمرد:

شاخص درآمد سرانه

با تقسیم تولید ناخالص داخلی بر جمعیت کشور، می توان درآمد سرانه هر فرد را در یک کشور به دست آورد. این شاخص در کشورهای مختلف در مقایسه با میزان پیشرفته بودن آنها، متفاوت خواهد بود.

شاخص برابری قدرت خرید

شاخص درآمد سرانه براساس قیمت های محلی هر کشور محاسبه می شود، که سطح قیمت محصولات و خدمات در هر کشور متفاوت است، به همین جهت شاخص دیگری به میان می آید. در این شاخص که به شاخص برابری قدرت خرید معروف است، مقدار تولید کالاهای مختلف در هر کشور، در قیمت جهانی آن ضرب می شود، پس از تعدیل کردن قیمت ها، تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه مشخص می شود.

شاخص درآمد پایدار

شاخص بعدی، شاخص درآمد پایدار است، در این شاخص، هزینه های زیست محیطی که در جریان تولید و رشد اقتصادی ایجاد می شود، نیز در حساب های ملی به عنوان بهبود منابع و یا خسارت، منظور می شوند و شاخص درآمد پایدار معنا پیدا می کند.

شاخص ترکیبی

شاخص دیگری که در توسعه ملی اهمیت پیدا می کند، نوعی شاخص است که اقتصاددان ها در ۱۹۸۰ آن را معرفی کردند، آن هم شاخص ترکیبی است که دارای چند شاخص اصلی و چند زیر شاخه است.

دسترسی به آموزشی

شاخصی است که در سازمان ملل متحد در سال ۱۹۹۱ میلادی معرفی شد، این شاخص براساس درآمد سرانه واقعی براساس شاخص برابری خرید، دسترسی به آموزش براساس نرخ با سوادی افرادی که به مدرسه رفته اند، و امید به زندگی، محاسبه می شود.

حضور فعال زنان در عرصه اجتماعی، فرهنگی و سیاسی

حضور فعال زنان در عرصه اجتماعی، فرهنگی و سیاسی که نشان از جامعه توسعه یافته‌تر است. درجوامع توسعه نیافته، زنان اکثرا در خارج از خانه شاغل نیستند و به این ترتیب نیروی انسانی در این کشورها به نصف کاهش یافته است.

استقلال ملی

استقلال ملی یعنی سایر دولتها نتوانند به میزان زیادی بر تصمیمات دولت ملی نفوذ و تاثیر بسزا داشته باشند.

ما شما را به مطالعه مقاله شاپرک و سامانه صیاد دعوت میکنیم

[ratings]

اسکرول به بالا