چگونه حفره های امنیتی را برطرف کنیم

امروزه جلوگیری از آسیب پذیری های موجود در سایت ها و حذف حفره های امنیتی در دسکتاپ، لپ تاپ و سرور شما اهمیت اساسی دارد. دانستن این که آنها چه هستند، در کجای شبکه شما قرار دارند و چگونگی حذف آن ها در یافتن راهی برای جلوگیری از دزدی ها، اهمیت فراوانی دارد.

حفره های امنیتی در شبکه
حفره های امنیتی در شبکه

سوءاستفاده کنندگان در اینترنت باعث میلیون ها دلار صدمه شده اند. این سوءاستفاده کنندگان سرویس های سایبری هوشمند، جنایتکارها و هکرهایی هستند که تعداد زیادی ابزار برای جنگ نرم افزاری مانند نرم افزارهای جاسوسی، روتیکت ها، تروجان ها، ویروس ها، کرم ها، ربات ها و زامبی ها و تهدیدات ترکیبی دیگر دارند.

شرکت برنامه نویسان نو اندیش پاسارگاد با بروزرسانی زمانبندی شده و با هدف افزایش کارایی نرم افزار برای مشتریان در حال فعالیت است. در همین راستا با افزایش امنیت نرم افزارهای خود، مثل نرم افزار صندوق قرض الحسنه، تعاونی اعتبار و … اعتماد سازی مداوم را برای شما به وجود می آورد. و در کنار نرم افزار خود از سامانه هایی همچون سامانه تایید هویت با اثر انگشت را برای افزایش امنیت پیاده سازی کرده است

تعریف حفره های امنیتی


استفاده از پچ ها برای سیستم های عامل به منظور امنیت شبکه اهمیت فراوانی دارد. آسیب پذیری نرم افزار در واقع یک حفره امنیتی است که در سیستم عامل یا نرم افزار یافت می شود. هکرها آن را با یک سری کد خاص به شکل بد افزار مورد هدف قرار می دهند. به منظور انجام اقدامات متقابل برای این موارد نقض، در ادامه به چگونگی پچ کردن و پوشاندن این حفره های امنیتی می پردازیم.

ارزیابی خطر


ارزیابی شبکه برای یافتن حفره های امنیتی موجود، مزیت ها فراوانی دارد. ارزیابی ریسک به شرکت های این امکان را می دهد تا میزان آسیب پذیری شبکه را ارزیابی کنند، احتمال سوء استفاده رقیب از آسیب پذیری شبکه را مورد سنجش قرار دهند، همچنین خطراتی که چنین آسیب پذیری هایی در سیستم عامل ایجاد می کند را کاهش دهند.

در هنگام ارزیابی ریسک سیستم، باید توجه داشته باشید که این سیستم و دارایی ها قبلا نیز تحت تاثیر آسیب پذیری بوده اند یا نه، زیرا که همین باعث می شود خطر آسیب پذیری آن ها بالا رود. اگر یک پچ از جای خودش خارج شود که با جدول زمانی انتشار پچ معمولی مطابقت نداشته باشد، این نشان می دهد که حفره های امنیتی تحت سوء استفاده قرار گرفته اند. این سواستفاده های مرتبط با آسیب پذیری امنیتی که قابل استفاده یا اتوماتیک هستند، می تواند خطر حمله سایبری را افزایش دهد.

زمانی که یک سازمان درک بهتری از شبکه خود داشته باشد، می توانند آن را مجدداً به منظور ارتقاء امنیت و رونق بخشی های بعدی، دوباره معماری کنند. به عنوان مثال، پس از کشف بانک های اطلاعاتی یک شرکت در یک شبکه توزیع می شود، سازمان می تواند داده های مدیریت دارایی را در یک زیر شبکه امن و محافظت شده منتقل کند. این کار به پچ های مورد استفاده در سیستم اجازه می دهد که حفره ها را با اولویت بندی بشناسد.

پچ حفره های امنیتی
پچ حفره های امنیتی

نحوه اعمال پچ ها


زمانی که شدت آسیب پذیری و حفره های امنیتی ارزیابی شد، یک پچ باید در یک بازه زمانی متناسب با خطری که سیستم را تهدید می کند، منتشر شود. این امر باعث می شود که منابع به طور مناسب تخصیص یابد به گونه ای که مهمترین تهدید در ابتدا با آن مقابله شود.
پس از اعمال پچ ها، شرکت ها گاهی اوقات نگران هستند که این پچ ها ممکن است، برنامه ها را مختل کند و در آخر منتهی به این می شود که از سیستم حذف شوند. هرچند این نگرانی ها منطقی به نظر می رسد، اما بسیاری شرکت ها قبل از این که سیستم در اختیار عموم قرار بگیرند، تمام پچ ها را امتحان می کنند. علاوه بر این، ریسک حفره های پچ نشده خطرات قطعی احتمالی را به طور معمول، به راحتی از سر می گذراند.

نقش دپارتمان مدیریت امنیت در حفاظت از حفره های امنیتی


پچ های این حفره ها هم آدم ها و هم منابع را درگیر خود می کند. ارتباطات و همکاری های مناسب در توافقات بین دپارتمان ها برای این که پچ ها در سیستم به خوبی کار کنند، اهمیت فراوانی دارند. دپارتمان مدیریت امنیت باید استانداردها را توسعه داده و جهت پیشگیری از حفره های امنیتی در سراسر شرکت، شرایط مناسبی را فراهم کند. با داشتن انتظارات مناسب، شرکت ها می توانند سیستمی را ایجاد کنند که در آن حفره های امنیتی بلافاصله وصل می شوند.

در ادامه سازمان ها باید از حفره های امنیتی مطمئن شوند که پچ ها به درستی در جای خود قرار گرفته اند و به خوبی عمل می کنند. درحالی که مدیریت پچ های اتوماتیک در دسترس هستند، با این حال آن ها گاهی در هنگام بارگیری مختل شده ولی گزارش نصب صحیح را به سیستم می دهند. برای تایید صحت نصب یک پچ، باید فایل های مرتبط، نسخه های باینری و تنظیمات رجیستری به صورت دستی بررسی شوند.

شرکت برنامه نویسان نو اندیش پاسارگاد، در کنار این مقاله، مقاله سرورهای SQL و خرید اینترنتی را نیز به شما پیشنهاد می کند.

[ratings]

اسکرول به بالا