تفاوت بین کارت اعتباری مغناطیسی و کارت هوشمند

کارت هوشمند به دلیل داشتن تراشه نسبت به کارت مغناطیسی، امنیت بیشتری دارند و از بازگشت پول ممانعت می کند، اما بهتر است که تفاوت اصلی آن ها را بدانیم و درک کنیم چه تاثیری در کسب و کار خواهند داشت.

خرید با کارت هوشمند
خرید با کارت هوشمند

با دانستن این تفاوت ها و پاسخ این پرسش ها می توانید دریابید که چه نوع پرداختی برای کسب و کار شما بهتر است و در تصمیم گیری های شغلی به شما کمک خواهند کرد. این نوع کارت هوشمند به سامانه اینترنت بانک، سامانه موبایل بانک، سامانه تلفن بانک و سامانه پیامک بانک نیز متصل می شوند. موسسه های صندوق قرض الحسنه و تعاونی اعتبار نیز می توانند در کنار نرم افزار مدیریت صندوق قرض الحسنه و برنامه تعاونی اعتبار پاسارگاد از این کارت های هوشمند بهره ببرند.

شرکت برنامه نویسان نو اندیش پاسارگاد می تواند با نرم افزار تعاونی اعتبار در کنار نوع کارت اعتباری انتخابی شما به موسسه های مالی اعتباری و تعاونی اعتبار شما، خدمات مناسب برساند.

 

اگر زمان کافی برای مطالعه متن ندارید…. شما دوستان میتوانید مجموعه اطلاعات گفته شده در این صفحه را در پادکست ما گوش دهید 

کارت اعتباری مغناطیسی چیست؟


کارت اعتباری مغناطیسی نوع کلاسیک کارت های اعتباری هستند که برای کارت های پرسنلی، کارت بانکی، کارت های تخفیف و یا هدیه از آن ها استفاده می شود. این نوع کارت ها که به کارت های کشیدنی نیز معروف هستند، نوار آن ها در واقع در پشت کارت قرار دارد. این نوار پشت کارت، از ذرات مغناطیسی مبتنی بر آهن اصلاح شده برای برقراری ارتباط بین نوار و پایانه کارت اعتباری دریافتی، استفاده می کند.

در واقع این نوار وسیله ذخیره سازی استاتیک برای خواندن توسط ترمینال است. سپس ترمینال، عمل کشیدن کارت، رمزگذاری PIN و عملکرد ثبت امضا را انجام می دهد.

مراحل خرید در طی انجام معاملات با کارت مغناطیسی

فرآیند معاملات واقعی با کارت هوشمند به شرح زیر است:

  1. کارت کشیده می شود.
  2. ترمینال درخواست مجوز(شامل اطلاعات کارت مشتری) را به بانک مالک ارسال می کند.
  3. ترمینال درخواست مجوز را به بانک صادر کننده(ویزا، مستر کارت و غیره) ارسال می کند.
  4. ترمینال پاسخ مجوز از بانک صادر کننده را به بانک مالک ارسال می کند.
  5. با فرض این که هیچ کدام از مجوز ها رد نشده باشند، معامله تکمیل می شود و پرداخت صورت می گیرد.

این مراحل به اندازه کافی ساده است. اما مشکل این است که هیچ سیستمی برای جدا کردن این معاملات مغناطیسی در دست نیست. همه آن ها در یک جا در کنار هم جمع شده اند، بدین معنی که اگر کسی اطلاعات کارت شما را در طول معامله سرقت کند می تواند در تراکنش بعد از آن ها استفاده کند. این بزرگترین مشکلی است که البته کارت های هوشمند دارای چیپ آن را بر طرف کرده اند.

تفاوت کارت هوشمند و کارت مغناطیسی
تفاوت کارت هوشمند و کارت مغناطیسی

اگر در ضمن مطالعه این مقاله، سوالاتی در زمینه استفاده از نرم افزار های بانکداری نیز داشته باشید؛ در این خصوص به اطلاع شما عزیزان می رسانیم که شرکت برنامه نویسان نو اندیش پاسارگاد، در زمره پیشروترین ها در برنامه نویسی نرم افزار قرض الحسنه و تعاونی اعتبار می باشد که در جهت بانکداری اسلامی قدم برداشته است.

شما عزیزان می توانید برای درخواست دمو و گرفتن پاسخ سوالات خود این زمینه با ما تماس بگیرید، تا مشاوران ما راهنمایی های لازم را در اختیارتان قرار دهند.

شرکت پاسارگاد در کنار این مقاله دو مقاله امضای دیجیتال و سیستم امنیتی وب را مطالعه کنید

کارت هوشمند تراشه دار چیست؟


به استثنای نحوه تعامل با ترمینال، کارت هوشمند تراشه دار مانند کارت مغناطیسی عمل می کند، اما در پشت صحنه آن بسیار پیچیده تر و در واقع امن تر است.
کارت هوشمند تراشه دار برای ارتباط با پایانه ها از یک تراشه رایانه ای واقع شده در قسمت بالای کارت اعتباری استفاده می کند. این تراشه ها امکان انجام فرآیند تراکنش را بسیار پیچیده تر و ایمن تر فراهم می کند.

مراحل خرید در طی انجام معاملات با کارت هوشمند تراشه دار

در اینجا یک جریان خرید با کارت تراشه معمولی را بررسی می کنیم:

  1. کارت در ترمینال درج می شود.
  2. ترمینال با استفاده از پین با تراشه داخل کارت تماس برقرار می کند.
  3. تراشه فعال می شود، ترمینال، صادر کننده را از طریق تراشه موجود در کارت تایید می کند.
  4. تراشه جزئیات PIN را تایید می کند.
  5. ترمنیال تراکنش با کلید عمومی تهیه شده از تراشه را تایید می کند.
  6. اطلاعات برای مجوز های رسمی فرستاده می شود.
  7. معاملات تکمیل می شود.

مزایای کارت هوشمند تراشه دار


  • در اینجا به جزئیات هر کدام از این بخش ها پرداخت نشده است، ولی باید بدانید که کارت هوشمند از لحاظ امنیت بر روی داده های کاربر عملکرد بهتری دارند.
  • هر تراکنش یک کد منحصربفرد دارد که دوباره قابل استفاده نیست، بنابراین حتی اگر کلاهبردار اطلاعات کارت اعتباری شخصی را در یک ترمینال ضبط کند، نمی تواند از آن ها برای معاملات بعدی استفاده کند. هر کش کردن یک کارت، تنها برای یک تراکنش اعتبار دارد.
  • معاملات آفلاین نیز با این نوع کارت ها بهتر و امنتر مدیریت می شود و می تواند جزئیات را از تراشه تعبیه شده روی کارت بدون تماس با صادر کننده تایید کند. این امر همچنین باعث می شود که الگوریتم های کارت اعتباری بتوانند فعالیت های جعلی را مشخص و شناسایی کنند.
  • کارت های هوشمند برای کسب و کار شما بهتر هستند زیرا به روز رسانی سیستم های بانکی، آسان و مقرون به صرفه است.
  • استفاده از دستگاه کارت خوان مناسب، از آنجا که به مرور زمان استفاده راحت و ایمنی را برای شما فراهم خواهد کرد، نسبت به زمانی که همچنان از کارت های مغناطیسی استفاده می کنید، مقرون به صرفه تر خواهد بود.

امنیت بیشتر کاربر


زمانی که شما از تراکنش امن تر استفاده کنید؛ پس کمتر درگیر دزدی ها و هزینه های مربوط به آن می شوید. از آنجا که یکسری از کلاهبرداری ها با برداشت از حساب بانکی صورت می گیرد، مشتری دیگر با این موارد روبرو نخواهد شد. شما هرچه زودتر بتوانید کارت اعتباری موسسه خود را تغییر بدهید، سریعتر هم می توانید از این کلاهبرداری ها فاصله بگیرید.

از این طریق می توانید از کاربران خود بیشتر محافظت کنید. همانطور که قبلا گفته شد، تراکنش های کارت هوشمند منحصربفرد است و این باعث می شود که تراکنش دوبل یا اشتباه رخ نپذیرد. پس تقلب کمتر به معنای دردسر کمتر و سرویس بهتر برای مشتریان است.

[ratings]

اسکرول به بالا