پورتال سازمانی
به کلمه پورتال فکر کنید. اولین چیزی که به ذهن شما می رسد چیست؟ جهانگردان یک ورودی بزرگ کلیسای جامع قرون وسطایی را به یاد می آورند. طرفداران دنیای فانتری یک درگاه جادویی بین دو جهان را متصور خواهند شد. بله این کلمه، دلالت های مختلفی دارد. در این مقاله به توانایی های یک پورتال سازمانی تجاری می پردازیم.
یک پورتال سازمانی بر پایه وب، یک پلتفرم وب است که اطلاعات را از منابع بزرگتری در یک رابط کاربری ذخیره می کند.
کارمندان، مشتری ها و شرکا لازم نیست از صفحات مختلف دیدن کنند یا در اپلیکشن های مختلفی برای جستجوی داده دقیق وارد شوند. آنها از طریق بستری که اطلاعات و برنامه های تجاری را در یک مکان جمع آوری می کند، با محتوای مربوطه ارتباط برقرار می کنند.
تکامل برنامه نویسی
تکامل برنامه نویسی های اپلیکشن های گوشی و وب برای پرتال های سازمانی را در عکس بالا میتوانید ببینید.
بیاید نگاهی بیندازیم که چگونه یک پورتال وب به مشتری کمک می کند تا با ما همکاری کند.
اگر ندانید چرا به یک پورتال سازمانی نیاز دارید و چه کارهایی باید برای شما بکند، نمی توانید شرکتی که آن را برای شما میسازد، انتخاب کنید. طبقه بندی های زیر به شما کمک می کند تصمیم درستی بگیرد.
پورتال های سازمانی طبقه بندی های مختلفی دارند. با توجه به طبقه بندی رایج، آنها به سه گروه تقسیم می شوند:
۴ چالش اساسی یک سازمان بزرگ را درگیر می کند که می توان توسط پورتال سازمانی آنها برطرف کرد.
اگر فردی می خواهد وام بگیرد، اول از همه باید شرایط وام را بداند؛ او به وب سایت یک موسسه بانکی مراجعه می کند اما نمی تواند اطلاعات دقیقی را برای آن پیدا کند. برای همین با پشتیبانی مشتری ها تماس می گیرد. پورتال سازمانی مانع از این اتفاق ناخوشایند می شود. جستجوهای هوشمند، فروم ها و کتابخانه های درون پورتال ها به مشتری جدید کمک کرده تا جواب سوالات خود را راحتتر پیدا کنند. استفاده از یک چت باکس می تواند به شما کمک کند تا به صورت آنلاین به سوالات شما جواب بدهند.
گاهی کامپیوتر کارمندان دچار مشکل می شود. هیچ کس از این اتفاق مصون نیست. کارمند مجبور می شود که درخواست تعویض قطعه یا تصحیح یک برنامه کند؛ همین کار می تواند باعث تاخیر در انجام کار و تحویل آن شده و بهره وری را کاهش دهد. یک پروتال سازمانی داخلی یک سرویس ارزشمند بوده که برای کارهای فوری در شرایط ضروری بسیار کارآمد است. با یک قابلیت ردیابی درخواست کاربر، کارمند همیشه می داند چه زمانی یک کامپیوتر جدید دریافت می کند.
کاهش سطح مشارکت
گاهی پیش میآید که یکی از مشتریان از تعامل سطح پایین بین اعضای تیم خود شکایت کند. پیشنهاد ما راه اندازی یک پورتال سازمانی برای همکاری اجتماعی بین کارمندان است تا به عنوان مکانی برای ذخیره سوابق حیاتی، ردیابی نظرات، بازخوردها و دیدن نسخه های قدیمی فایل ها استفاده شود. ویژگی اصلی این پورتال این است که می تواند به عنوان منبعی برای ذخیره محتوا استفاده شود.
اگر شما یک عمده فروش بزرگ هستید که با بیش از ۱۰۰ فروشنده و خرده فروش در سراسر کشور کار می کنید، می دانید که هرکدام یک روند خاص خود را دارند. استفاده از یک پورتال سازمانی برای شرکا که می توان به راحتی در آن به عنوان شریک ثبت نام کرد، اطلاعات سایت خود را داده و از کاتالوگ های شخصی سازی خود، لیست قیمت ها و تخفیفات مربوط به شعبه، استفاده کرد، انتخاب صحیحی خواهد بود. فروشندگان و توزیع کنندگان شما از این روش فردی راضی خواهند بود و رضایت آنها منجربه مشارکت طولانی مدت و اثر بخشی بیشتر خواهد شد.
تا اینجا درباره انواع پورتال های سازمانی و مشکلاتی که می توانند برطرف کنند صحبت کردیم. حال باید به ویژگی های کیفی آن ها بپردازیم.
زمانی که می خواهید یک پورتال سازمانی انتخاب کنید بهتر است ۳ مساله را در نظر داشته باشید.
در طراحی پورتال سازمانی امنیت و دسترسی آن اهمیت فراوانی دارد، شرکت برنامه نویسان نو اندیش پاسارگاد به شما کمک کرده تا یک پورتال سازمانی ایمن، قابل اعتماد و در دسترس را برای شرکت خود تهیه کنید.
امنیت یکی از چالش های اصلی در انتخاب یک پورتال سازمانی است. از آنجا که موارد نقض داده ها به طور دائم در حال افزایش است. یک سازمان بین المللی مانند OWASP به طور مداوم گزارشاتی را به روز می کند که در آن نگرانی های امنیتی اولیه برای امنیت برنامه های وب آشکار می شود. هنگام انتخاب یک پورتال سازمانی باید حملات سایبری و نقض داده ها را در نظر داشته باشید. راه حل شرکتی RSA SecurID و آنالوگ های رایگان آن،Google Authenticator و Microsoft Authenticator می تواند امنیت اضافی پورتال سازمانی را تضمین می کند.
پورتال سازمانی اینترنتی شما فقط به یک کنترل دسترسی ایمن در دو سطح نیاز دارد. در سطح اول، توسط شبکه های خصوصی مجازی VPN انجام می شود. تقسیم بندی دقیق نقش ها و محورها به عنوان سطح دوم امنیت عمل می کند. این بدان معناست که کارکنان براساس سطح مجوز خود و براساس عنوان شغل و مسئولیت های خود به اطلاعات و برنامه های تجاری دسترسی دارند. اگر می خواهید ورود کارمندان به برنامه از طریق دستگاه های تلفن را ایمن کنید، آدرس MAC با محدود کردن تعداد ابزارهایی که می توانند به شبکه دسترسی داشته باشند، به راحتی می تواند این کار را انجام دهد.
اعتماد در پورتال سازمانی
هراز گاهی افراد دچار خرابی های سرور و مشکلات آن می شوند. اگر شما به طور اتفاقی نتوانید به صورت های مالی خود دسترسی داشته باشید یا پرداخت آنلاین انجام دهید؛ این مشکلات تاثیر منفی بر سود شما گذاشته و اوضاع بدتر خواهد شد. در این مواقع داشتن یک استراتژی مناسب مهم است. اولین مورد استفاده از استراتژی انعکاسی سرور است.
یک راه دیگر این است که سیستمی انتخاب کنید که به راحتی خراب نشده و از طریق پیاده سازی و مجازی سازی سرور در هزینه های خود صرفه جویی کنید. توصیه میکنیم یک سرور برای پشتیبان گیری از تمام داده های حیاتی خود اضافه کنید. در صورت بروز خطای حیاتی برنامه، در حالی که افراد متخصص به صورت دستی در حال رفع مشکل هستند، اطلاعات ذخیره شده و بازیابی می شوند. همینطور اگر بار زیادی رو سرور باشد، می توانید آن را مقیاس بندی خودکار کرده و توانایی های کامپیوتری سایت را بیشتر کنید.