آسیب شناسی کاهش منابع قرض الحسنه

قرض الحسنه یکی از انواع وام های بانکی است که می تواند به بسیاری از افراد کمک کرده تا زندگی بهتری داشته باشند، با این حال، فرهنگ آن روز به روز به سمت مدل های خانگی پیش رفته است و منابع قرض الحسنه در بانک ها کمتر کاربرد دارند. این به دلیل اوضاع نامناسب اقتصادی کشور و سودهای بانکی بالا برای حساب های سپرده است.

امروزه جایگاه قرض الحسنه در بخشی از نظام مالی خانوادگی است که شرکت برنامه نویسان نو اندیش پاسارگاد ، با طراحی برنامه حسابداری، برنامه مدیریت صندوق قرض الحسنه و تعاونی اعتبار توانسته است در مدیریت آن به افراد جامعه کمک بسزایی کرده و آن را آسان تر کند.

شما عزیزان می توانید برای درخواست دمو و گرفتن پاسخ سوالات خود در این زمینه با ما تماس بگیرید، تا مشاوران ما راهنمایی های لازم را در اختیارتان قرار دهند.

 

منابع قرض الحسنه
منابع قرض الحسنه

عوامل موثر در کاهش منابع قرض الحسنه


با این وجود عوامل مختلفی وجود دارد که این روزها باعث کاهش منابع قرض‌الحسنه شده است که در ادامه به بیان آن می پردازیم.

کاهش درآمد جامعه

از آنجا که اقتصاد کشور روز به روز به سمت رکود بیشتر می رود و درآمدزایی سخت تر شده است، درآمد افراد جامعه کمتر شده است. با توجه به این رکود و تورمی که به همراه آن می آید، افراد مجبورند درآمد خود را در امور زندگی خود خرج کند و مبلغی برای منابع قرض الحسنه باقی نماند.

تاثیر سود بانکی بر کاهش منابع قرض الحسنه

رقابت بانک های مختلف برای متقاعد کردن مشتریان در انتخاب بانک خود برای سپرده حساب ها، باعث شده است که سودهای بیشتری را ارائه بدهند. این سود ها، مشتریان را وسوسه کرده که درآمد اضافی خود را به جای قرض الحسنه در این حساب ها قرار می دهند. به همین دلیل منابع سپرده قرض الحسنه نیز کاهش می یابد.

فقر فرهنگ قرض الحسنه

کم شدن فرهنگسازی لازم از طریق رسانه های اجتماعی برای آشنایی بیشتر مردم با فرهنگ قرض الحسنه و تاثیری که بر روی زندگی افراد می گذارد، باعث شده است که افراد کمتر به این سمت هدایت شوند. قرض الحسنه به عنوان یکی از عقود بانکداری اسلامی ، فواید و منافع معنوی و مادی فراوانی در زندگی بلند مدت و کوتاه مدت انسان ها دارد که اگر به آن پرداخته شود، می تواند به جمع زیادی از جامعه فایده رساند و در افزایش منابع قرض الحسنه تاثیر بگذارد.

نقش بازارهای موازی در کاهش منابع قرض الحسنه

روی آوردن مردم به بورس، بازار طلا و سکه یا سرمایه گذاری در مسکن، باعث شده است که افراد کمتر به سمت سپرده گذاری در قرض الحسنه رفته و نقدینگی را از این سمت دور کند. به این ترتیب منابع قرض الحسنه کاهش می یابد.

غیبت بانک ها

بعد از تغییراتی که در قانون برنامه پنجم توسعه رخ داده است، و آیین نامه ها و الزامات قانونی باعث شد که تعداد بانک کمتری باشند که بخواهند سپرده قرض الحسنه ارائه بدهند، و همین باعث شد که منابع مالی قرض الحسنه در شبکه بانکی کمتر شود.

از طرف دیگر چون این نوع وام، درصد کمتری دارد(حدود ۴ درصد) پس بانک ها کمتر به سمت پشتیبانی از منابع مالی قرض الحسنه روی می آورند. چون این میزان حتی نمی تواند کمترین هزینه ها برای بانک ها را پوشش دهد. هرچند که بانک ها باید وظایف اجتماعی خود را نیز به عهده بگیرند ولی واضح است که کمتر به سراغشان می رود.

نحوه هزینه قرض‌الحسنه باید اطلاع رسانی شود.

همان طور که می دانید قرض الحسنه انواع مختلفی دارد و در بسیاری از بانک ها از این انواع استفاده می شود. برخی از انواع قرض الحسنه عبارتند از:

  • بخشی از هزینه های ازدواج برای زوجین، به عنوان قرض الحسنه هزینه های ازدواج ارائه داده می شود.
  • مواردی که بخشی یا تمامی منزل مسکونی متقاضی نیازمند از طریق قرض الحسنه تعمیر یا تکمیل مسکن به مشتری داده می شود.
  • قرض الحسنه ای که برای درمان بیمارانی که نیاز به درمان دارند و هزینه آن را به صورت کامل یا بخشی از آن نمی توانند بپردازند.
  • قرض الحسنه ودیعه مسکن که برای تامین هزنیه های خرید مسکن داده می شود.
  • در انتها یکی دیگر از انواع قرض الحسنه که زیاد به چشم نمی آید اما مهم است، قرض الحسنه ای برای تامین هزینه های تحصیلاتی دانشجویان یا دانش آموزان است که مشکلات مالی دارد و نمی تواند آن را به پایان برساند.

از دیگر مواردی که در مورد قرض الحسنه اهمیت دارد، این است که نحوه صندوق های سرمایه گذاری منابع مالی مشخص باشد. مردم حق دارند در مورد نحوه ی استفاده پولی که در حساب ها قرار داده اند، گزارشی دریافت کنند. همین مساله و روشن سازی ها در این باره می تواند باعث شود افراد بیشتری به این سمت آمده و حساب قرض الحسنه باز کنند.

[ratings]

 

اسکرول به بالا