صندوق قرض الحسنه چیست و چه تفاوتی با بانک ها دارد؟

صندوق قرض الحسنه که در واقع نوع دیگری از بانک ها هستند که این روزها به تعدادشان اضافه شده و جایگاه خود را در بانکداری اسلامی پیدا می کنند. در این مقاله به تعریفی از این صندوق ها می پردازیم و تفاوت آن با بانک های دیگر را بررسی می کنیم.

صندوق قرض الحسنه
صندوق قرض الحسنه

 

اگر زمان کافی برای مطالعه متن ندارید…. شما دوستان میتوانید مجموعه اطلاعات گفته شده در این صفحه را در پادکست ما گوش دهید 

حساب قرض الحسنه چیست


حساب قرض الحسنه یا “قرض الحسنه” یک مفهوم مالی اسلامی است  در این نوع از حسابها ، بانک یا شخصی که وام را اعطاء می‌کند، هیچ نرخ بهره‌ای از وام دریافت نمی‌کند. این سیستم بر اساس اصول شریعت اسلامی که به تجارت و مالیات مربوط می‌شود، استوار است و از نظر اسلام به عنوان یک روش معین برای ارائه کمک‌های مالی به افرادی که به آن نیاز دارند، توصیف می‌شود. اصلی‌ترین موضوع این است که قرض‌دهنده نباید هیچ گونه سودی را برای وام خود دریافت کند و فقط مبلغ اصلی وام باید توسط وام‌گیرنده پس داده شود.

 

تاریخچه و پیشینه صندوق قرض الحسنه


ابتدا بهتر است به گذشته صندوق قرض الحسنه یک نگاهی بیاندازیم و تاریخچه ان را بررسی کنیم.

قرض دادن یکی از اعمال پسندیده ی خداوندی است، بارها در قرآن درباره ی صدقه به صورت “قرض” آمده است که بعد از آن کلمه ی “حسناً” نوشته شده است. کلمه قرض الحسنه از همین مطلب برداشته شده است.

قرض الحسنه همانطور که در مقاله عقود اسلامی صحبت کردیم، نوعی قرارداد است که به موجب آن مقدار مشخصی را به وام گیرنده قرض می دهد و بدون درخواست سودی، از او باز پس می گیرد. مدت زمان باز پرداخت مبلغ بنا بر شرایط بانک یا صندوق قرض الحسنه متفاوت خواهد بود.

در بانکداری جهانی، صندوق های قرض الحسنه، آن ها را به عنوان اعتبارات خرد یا تامین مالی خرد معرفی می شوند. این نام برای مبارزه با تهی دستی و فقر به خصوص در کشورهای جهان سوم پدیدار شده است. ولی اتحادیه های اعتباری در کشورهای جهان اول نیز هنوز مورد مراجعه و اعتبار هستند.

صندوق قرض الحسنه در کشورهای اسلامی جهت کمک کردن به مردم تهیدست جامعه و یا آن ها که برای شرایط خاصی نیاز به کمک هستند به عنوان نهادهایی مردمی شکل گرفتند.

فعالیت های قرض الحسنه
فعالیت های قرض الحسنه

شرکت برنامه نویسان نو اندیش پاسارگاد، با طراحی نرم افزار تعاونی اعتبار و برنامه مدیریت قرض الحسنه، می تواند به تمامی قرض الحسنه ها در مدیریت حساب های قرض الحسنه خود کمک کرده و راهنمایی های لازم را در تعیین وام گیرنده منتخب به مخاطب می کند.

فعالیت های صندوق قرض الحسنه چیست


صندوق های قرض الحسنه، در واقع نقش یک میانه و واسطه را بین وام دهنده و وام گیرنده دارد. در این نوع وام، از وام گیرنده سودی گرفته نمی شود و جهت رفع مشکل نیازمندان به افرادی که نیازمند این وام هستند، داده می شود. در این نوع بانک، در واقع یکسری از افراد به عنوان کمک کننده، حسابی در این قرض الحسنه باز کرده و مبلغی را در آن قرار می دهد. این افراد ممکن است وام گیرنده را به صندوق معرفی کند. در این حالت وام گیرنده ی فردی که مبلغ بیشتری را در حساب دارد، اولین انتخاب صندوق خواهد بود. البته انواع دیگر صندوق قرض الحسنه وجود دارد که در امور تجاری نیز وارد شده و توانایی های خود را گسترش می دهند.

انواع قرض الحسنه
انواع قرض الحسنه

انواع صندوق های قرض الحسنه


صندوق های قرض الحسنه حقیقی

این نوع صندوق که این روزها تعدادشان بیشتر شده است، از جمله صندوق های قرض الحسنه خانوادگی و دوستانه است که واقعا شبیه یک صندوق، ماهانه مبالغی را جمع آوری کرده و به صورت خودجوش براساس قوانین خود به اعضا وام می دهند. این نوع غیر رسمی هستند و هیچ شخص حقیقی ای پشت آن ها نیست و نمی توان اطلاعات چندانی از آن ها داشت.

صندوق های قرض الحسنه حقوقی

از این دسته می توان صندوق های درون مساجد و حسینیه ها و هیئت های مذهبی را نام برد که در این نوع معمولاً افراد خیِّر سرمایه گذاری کرده و نیازمند را انتخاب کرده و به او وام می دهند.

با فراگیر شدن صندوق های قرض الحسنه، حال دیگر می توان در ادارات و شرکت ها نیز این نوع صندوق را دید. این صندوق ها که به صورت تعاونی اعتبار صنفی شناخته می شوند از نوع بانکداری بی ربا هستند و بسیار قابل قبول در مقررات جاری هستند.

همه این نوع صندوق ها، زیر نظر مقررات کشوری هستند و شخصیت حقوقی دارند.

از نوع دیگر صندوق هایی با شخصیت های حقوقی، به صندوق قرض الحسنه ای که رسماً در سیستم بانکداری کشور ثبت شده است، می توان نام برد. این نوع صندوق برای منافع عام تشکیل می شوند.

سه نوع مشخص صندوق های قرض الحسنه های حقوقی به ثبت رسیده در تقسیم بندی صندوق های قرض الحسنه وجود دارد:

قرض الحسنه معاونت، تعاون و بزرگ

در نوع معاونت، افراد خیِّر مبلغی را به صندوق می دهند و خود هیچ علاقه ای به گرفتن وام ندارند و هدف آن ها تنها کمک به نیازمندان است.

در نوع تعاون، افرادی که مبلغی را درون بانک قرض الحسنه قرار می دهند تنها اجازه وام گیری از آن دارند و با استفاده از قرعه کشی یا روشی که مورد قرارداد خودشان هست،  به یکی از اعضا تعلق می گیرد.

در نوع صندوق قرض الحسنه بزرگ، می توان گفت این همان صندوق های کوچکتر بوده است که حالا گسترده شده و حتی در بخش های مختلف هم شعبه زده اند و به نیازمندان کمک می کنند.

تفاوت صندوق های قرض الحسنه با دیگر بانک ها و صندوق ها


سوالی که بسیار پرسیده می شود این است که تفاوت موسسه قرض الحسنه با بانک چیست؟  باید گفت که تفاوت اصلی صندوق قرض الحسنه با دیگر بانک ها همان است که بارها تکرار کردیم. این صندوق ها در ازای دریافت وام هیچ بهره ای را از وام گیرنده نمی گیرند. دیگر نهادهای مالی سپرده پذیر مانند، بانک ها موسسات اعتباری غیربانکی و تعاونی های اعتباری، اعتبار خود را از منابع دیگری غیر از مردم دریافت کرده و در بیشتر این موسسات مانند بانک ها در ازای وام بهره ای نیز برداشته می شود، درصورتی که منابع صندوق قرض الحسنه، از خود مردم برای استفاده مردم استفاده می شود. از دیگر تفاوت این صندوق ها با دیگر موسسات مالی این است که بانک مرکزی به دلیل عضو بودن در نهادهای مالی سپرده پذیر، نظارت دقیقی بر روی این صندوق ها دارد.

شرایط وام گرفتن از صندوق قرض الحسنه


امروزه با توجه به مشکلاتی که دامن جامعه را فراگرفته است، روز به روز افرادی که درخواست وام قرض الحسنه می کنند، بیشتر می شود، همین امر باعث شده است که موسسات قرض الحسنه شرایط سخت تری را برای گرفتن این وام برای مشتریان فراهم کنند. علت اصلی این که خیلی از مشتریان خواستار دریافت وام قرض الحسنه هستند، این است که این وام ها اغلب بدون سود یا با سود بسیار کم داده می شوند که خود یکی دیگر از دلایلی است که موسسات برای دادن این وام به مشتریان خود، سخت گیری می کنند. اگر هر فرد عادی بخواهد این وام را بگیرد، باید بتواند تمام شروط لازم را فراهم کند، در ادامه برخی از این شروط را بیان کرده ایم:

۱- باز کردن حساب قرض الحسنه

اولین شرط که برای گرفتن هر وامی نیاز است، باز کردن حساب در آن موسسه مالی‌ست. پس در ابتدا باید در بانک یا موسسه قرض الحسنه یا موسسه اعتباری حسابی را به نام خود باز کنید. انتخاب نوع موسسه یا نوع حساب کاملا به خود مشتری بستگی دارد. بهتر است قبل از باز کردن حساب، در مورد موسسه مورد نظر خود و نوع حساب های آن ها اطلاعات کسب کرده و بعد انتخاب کنید.

شرایط وام گرفتن از صندوق قرض الحسنه
شرایط وام گرفتن از صندوق قرض الحسنه

۲- واریز و ماندگاری حساب

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید، این است که اگر بخواهید امروز حساب را باز کرده و همین امروز وام بگیرید، اصلا امکان پذیر نیست. به این ترتیب، باید مدت زمانی از باز شدن حساب گذشته باشد تا موسسه به شما وام قرض الحسنه را بدهد. مساله دیگر مبلغی است که در حساب خود نگه می دارید، هر چقدر این مبلغ بیشتر باشد شانس شما برای گرفتن وام بالاتر می رود. گاهی خود موسسات محدوده ای را برای مبلغ واریزی در نظر می گیرند و به حساب هایی که کمتر از این مقدار واریزی داشته اند، وام نمی دهند. پس اول باید صبور باشید و دوم باید بیشتر از حداقل مقدار تعیین شده توسط موسسه، در حسابتان نقدینگی داشته باشید.

بعضی موسسات یک محدوده زمانی را مشخص می کنند تا بعد از آن شما بتوانید وام بگیرید، گاهی این محدوده زمانی سه ماه یا بیشتر است. هرچقدر نقدینگی شما زمان بیشتری در حساب باشد و مبلغ بیشتری نیز داشته باشید، شانس بیشتری برای گرفتن وام دارید.

۳- میزان اقساط وام قرض الحسنه

یک نکته واضحی که در مورد وام های قرض الحسنه وجود دارد این است که هرچقدر مبلغ درخواستی شما برای وام کمتر باشد، اقساط باید در مدت زمان کوتاه تری پرداخت شده و وام تسویه شود. مبلغ اقساط نیز به نوع انتخابی شما برمی گردد. حال اگر مبلغ وام بیشتر باشد، هرچند که اقساط سنگین تر هستند، ولی مدت زمان تسویه وام طولانی تر خواهد بود. این که وام را با پرداخت طولانی مدت انتخاب کنید، برای شما به عنوان مشتری راحت تر خواهد بود و مشکلی در پرداخت پیدا نخواهید کرد.

یکی از مواردی که قبل نیز به آن اشاره شد، این است که شما نمی توانید هر مبلغی را برای وام درخواست بدهید و میزان مبلغ به پولی که در حسابتان قرار داده اید، برمی گردد. در کل، برای دریافت وام های کلان مشتری نیز باید شرایط بسیار خاصی داشته باشد و این وام ها به هرکسی داده نمی شود. به خاطر داشته باشید که شما به اصل سپرده خود دسترسی خواهید داشت.

 شرکت برنامه نویسان نو اندیش پاسارگاد با تهیه نرم افزار تعاونی اعتبار و نزم اقزار قرض الحسنه ، شرایطی را برای مشتریان فراهم می کند که در زمان پرداخت اقساط دچار فراموشی نشوند، به راحتی کار مدیریت حساب خود را انجام داده و بدون مشکل به پرداخت اقساط بپردازند. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

 

۴- مدارک لازم برای وام

یکی از ارکان اصلی برای گرفتن وام قرض الحسنه، آماده سازی مدارکی است که مسئول قرض الحسنه یا موسسه مورد نظر شما، از شما می خواهد، نبود یک یا چند مدرک می تواند شانس شما را برای گرفتن وام سخت کرده یا اصلا وام به شما تعلق نگیرد. زمانی که مدارک لازم به مدیر یا مسئول وام تحویل داده می شود، او مدارک را بررسی کرده و تصمیم نهایی برای گرفتن یا نگرفتن وام و میزان وام دریافتی اطلاع داده خواهد شد. یکی دیگر از شروط وام قرض الحسنه، داشتن ضامن در کنار مدارک است. پس با داشتن تمام مدارک هم، نمی توان گفت که شما می توانید وام را دریافت کنید.

وام قرض الحسنه
وام قرض الحسنه

۵- ضامن

احتمالا بارها در پروسه گرفتن وام با این مساله روبه رو شده اید، برای دریافت وام باید دو فرد که کارمند دولت یا حداقل دارای دسته چک هستند را به بانک یا موسسه مورد نظر خود معرفی کنید. تفاوت صندوق های قرض الحسنه با بسیاری از موسسات دیگر این است که آن ها برای وام کارمزدی بسیار کمتری دریافت می کنند. همین باعث می شود که افراد زیادی به جای مراجعه به بانک ها برای دریافت وام، به این موسسات مراجعه کنند. سودی که معمولا توسط موسسات بزرگتر قرض الحسنه برای مشتری در نظر گرفته می شود، دو درصد است( برای موسسات مختلف متفاوت است) که در مقابل دیگر موسسات بسیار ناچیز است. البته بعضی از قرض الحسنه های خانوادگی یا حسینیه ها کلا سود یا کارمزدی را از مشتریان خود طلب نمی کنند.

۶- نحوه پرداخت اقساط

آخرین شرط گرفتن وام قرض الحسنه که شاید خیلی واضح به نظر برسد، این است که شما باید قادر به پرداخت وام در اقساط تعیین شده باشید. اگر شما در زمان مشخص اقساط خود را نپردازید، مدیر قرض الحسنه با شما تماس می گیرد و از شما جویای علت می شود. در صورت پرداخت نکردن، ضامن شما مجبور به پرداخت اقساط شده و یا این که چک او به اجرا گذاشته می شود. پس جهت از بین نرفتن وجهه و اعتبار خود در موسسه مالی، بانک یا قرض الحسنه مورد نظر، بهتر است که زمان پرداخت اقساط را فراموش نکرده و به موقع قسط خود را پرداخت کنید.

 

 

سوالات پر تکرار


درآمد صندوق قرض الحسنه چگونه است؟

درآمد صندوق قرض الحسنه از منابع گوناگونی تأمین می‌شود. این منابع شامل موارد زیر می‌شود:

اهداءات و کمک‌های نقدی یا غیرنقدی از افراد و سازمان‌های خیریه یا خصوصی که به این صندوق ارائه می‌شود.
سپرده‌ها و وام‌های بدون بهره از افراد یا موسساتی که تمایل به حمایت مالی از این نهاد دارند.
درآمدهای به دست آمده از سرمایه‌گذاری‌ها و سرمایه‌گذاری‌های متنوع از سوی صندوق قرض الحسنه.
درآمدهای بدست آمده از فعالیت‌های مختلف صندوق مانند درآمد از وام‌ها یا درآمدهای دیگر مرتبط با فعالیت‌های خود.
به‌طور کلی، صندوق قرض الحسنه از طریق مشارکت‌ها و حمایت‌های مالی از جامعه و همچنین از درآمدهای مختلف حاصل از فعالیت‌های مالی خود، میزان منابع مالی خود را تأمین می‌کند.

بانک های قرض الحسنه به چه بانک هایی گفته میشود


بانک‌های قرض الحسنه به طور عمومی به عنوان “بانک‌های اسلامی” یا “بانک‌های مبتنی بر اصول اسلامی” شناخته می‌شوند. این بانک‌ها با رعایت اصول و مبانی اسلامی در عملیات مالی خود فعالیت می‌کنند و تلاش می‌کنند تا از سود و بهره‌برداری در فعالیت‌های خود اجتناب کنند. آنها سعی می‌کنند تا از روش‌های مالی شرعی و متناسب با اصول اسلامی برای ارائه خدمات مالی استفاده کنند.

علاوه بر این، برخی از این بانک‌ها ممکن است به عنوان “بانک‌های اسلامی تجاری” یا “بانک‌های اسلامی ارتباطات” نیز شناخته شوند. این بانک‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله بانکداری عمومی، بانکداری تجاری، بیمه، سرمایه‌گذاری و خدمات مالی متنوع دیگر فعالیت می‌کنند، با رعایت اصول و قوانین اسلامی.

 

موسسه مالی که میتوانید در آن پول واریز کنید چه ویژگی دارد


موسسه مالی که می‌توانید در آن پول واریز کنید معمولاً دارای ویژگی‌های زیر است:

امنیت: این موسسه باید از سیستم‌ها و فرآیندهای امنیتی قوی برای حفاظت از پول و اطلاعات مالی شما استفاده کند.

قابلیت دسترسی: باید به شما اجازه دهد که به راحتی به حساب خود دسترسی داشته باشید و به سرعت و بدون مشکلات به پول خود دسترسی داشته باشید.

شفافیت: این موسسه باید دارای سیاست‌های شفاف و قوانین و مقررات مالی که به شما به عنوان مشتری اطلاعات کافی را ارائه می‌دهد، باشد.

خدمات متنوع: باید امکانات مالی متنوعی مانند واریز و برداشت پول، سرمایه‌گذاری، وام‌ها و سایر خدمات مالی را ارائه کند.

حسابداری دقیق: باید از سیستم‌های حسابداری دقیق برای ثبت و ردیابی تراکنش‌ها و معاملات استفاده کند.

پشتیبانی مشتری: باید ارائه دهنده خدمات مشتریان قوی و موثر باشد تا به شما کمک کند در صورت لزوم با مسائل مالی خود مواجه شده و راه حل‌های مناسب را پیدا کنید.

 

شرایط وام قرض الحسنه چیست؟


شرایط وام قرض الحسنه  برای هر بانک و قرض الحسنه ای متفاوت است ولی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

اهلیت: فرد یا سازمانی که قصد دریافت وام قرض الحسنه را دارد، باید شرایط اهلیت مشخصی را داشته باشد، مانند عدم داشتن بدهی بزرگ به سایر موسسات مالی، و داشتن سابقه اعتماد و قابل قبول بودن در جامعه.

هدف وام: باید هدف مشخصی برای استفاده از وام داشته باشید و این هدف باید با مبانی قرض الحسنه و اصول اسلامی سازگار باشد.

تضمین‌ها: ممکن است نیاز به ارائه تضمینات یا ضمانت‌هایی برای اعطای وام وجود داشته باشد تا امنیت بازپرداخت وام تضمین شود.

مدت بازپرداخت: مدت زمان مشخصی برای بازپرداخت وام تعیین می‌شود که باید به این شرایط پایبند باشید.

عدم وجود سود: شرایط وام قرض الحسنه باید شامل عدم داشتن هر گونه بهره یا سود برای وام باشد.

تعهدات: ممکن است نیاز به قبول و اجرای تعهدات خاصی در مورد بازپرداخت وام و رعایت شرایط معینی داشته باشید.

 

 

[ratings]

14 در مورد “صندوق قرض الحسنه چیست و چه تفاوتی با بانک ها دارد؟”

  1. تیم پشتیبانی قوی شما برای نرم افزار قرض الحسنه خیال آدم رو برای خرید راحت میکنه
    بخاطر اخلاق خوب و نرم افزار خوبتون سپاسگذارم

  2. سلام من دفترچه حساب قرض الحسنه پس انداز (صندوق تعاون کشور) دارم این حساب مال ۱۳ سال پیشه می خواستم بدونم کجا مراجعه کنم برای گرفتم پولم

  3. سلام
    من با جستجوی کلمه صندوق قرض الحسنه مطلب کامل و مفید شمارو پیدا کردم و خیلی برام کاربردی بود. جواب یه سری سوالاتم رو تونستم بگیرم و این خیلی خوبه
    ممنونم

  4. آدم کیف میکنه وقتی یه محتوای خوب میبینه رو سایت هایی مثل شما.
    ممنون از توضیحات کامل و مفیدتون

    1. با سلام ، برای دریافت دموی نرم افزار میتوانید با دپارتمان فروش تماس بگیرید ، و نرم افزار دارای یکسال پشتیبانی رایگان است

  5. سلام. پانزده سال است که صندوق قرض الحسنه فامیلی غیررسمی داریم . نحوه فعالیت : ایجاد کانال درفضای مجازی بنام صندوق جهت اطلاع .
    تعداد اعضاء ۲۰ نفر قسط ماهیانه یک میلیون تومان ، مبلغ وام بیست میلیون تومان ، با قرعه کشی وام گیرنده مشخص می شود. شماره کارت ۱۶ رقمی می دهد وهمه اقساط را واریز می کنند.
    نه سپرده می خواهد. نه ضامن . کارمزد و بهره هم ندارد.فاقد دیرکرد می باشد.وکاملا بدون ربا.

    (5/5)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

با امتیاز دهی به ما در ارائه مقاله بهتر کمک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا