بانکداری اخلاقی و اخلاق در بانکداری

اصطلاح بانکداری اخلاقی شامل هر سیستم بانکی می شود که شیوه های اجتماعی – اخلاقی را رعایت می کند. بانک ها در حالی که هنوز سعی در کسب سود دارند، این کار را به روشی انجام می دهند که مطابق با عملکرد شان باشد.
بانکداری اخلاقی مفهوم نسبتا گسترده ای دارد و می تواند شامل بانک هایی باشد که نیاز مالی مشتری برای داشتن مسکن ارزان قیمت را تامین می کند یا بانک هایی که هزینه های شروع یک استارت آپ را می دهند و یا شرکت هایی باشند که کارهای سازگار با محیط زیست را انجام می دهند. مهم ترین نکته برای این نوع بانکداری، تصمیم گیری در مورد مجموعه اصول اساسی و استانداردهای اخلاق در بانکداری است.

اخلاق در بانکداری
اخلاق در بانکداری

درک بانکداری اخلاقی


یک بانک خدمات متنوعی را ارائه می دهد که شامل: مدیریت بودجه مشتریان، تسهیل معاملات مالی؛ وام دادن به وام گیرندگان واجد شرایط و انتشار اوراق بهادار بدهی است که توسط وام های قبلا ذکر شده، پشتیبانی می کند. با این حال، تمام سرویس ها در دسترس همگان نیست.

هدف بانک ها این است که قبل از هر چیز به مرحله سودآوری برسند. این بدین معناست که سعی کنید مشتریانی را نگیرید هزینه زیادی برای بانک داشته باشند. به عنوان مثال، بانک ها معمولاً به افرادی که امکان عقب افتادن پرداخت در آنها زیاد باشد، وام نمی دهند. آن ها ممکن است نخواهند خدمات خود را در محلات کم درآمدتر یا در مقیاس بین الملل در کشورهای در حال توسعه ارائه بدهند. به همین ترتیب بانک ها تمایلی به اعطای وام برای پروژه های دوست دار محیط زیست ندارند.

بنابراین افراد کم درآمد فرصت کمتری برای پس انداز و وام گرفتن پول دارند. این به نوبه خود، توانایی آنها در بهبود زندگی شخصی و اجتماعی شان را تحت تاثیر قرار می دهد. طرفداران بانکداری اخلاقی استدلال می کنند که این امر جوامع کم درآمد و کشورهای در حال توسعه را در چرخه فقر به دام می اندازد، زیرا آنها هیچ وسیله یا بودجه ای برای بهبود وضعیت خود ندارند. توسعه جوامع فقیر به طور کلی برای کشور و جهان منافع دارد، زیرا درآمد مالیات ملی را افزایش می دهد و تعداد افرادی که به کمک های دولت وابسته هستند را کاهش می دهد. اما برای دستیابی به این هدف، سیستم های مبتنی بر سود کافی نیستند.

شرکت برنامه نویسان نو اندیش پاسارگاد نیز با طراحی بهترین نرم افزار حسابداری، نرم افزار صندوق قرض الحسنه و تعاونی اعتبار در راستای کمک به بانک ها و موسسات مالی، برای داشتن یک سیستم اقتصادی اخلاقی کمک و همراهی کرده است.

شما عزیزان می توانید برای درخواست دمو و گرفتن پاسخ سوالات خود در این زمینه با ما تماس بگیرید، تا مشاوران ما راهنمایی های لازم را در اختیارتان قرار دهند.

بانکداری اخلاقی چیست؟


همانطور که قبلاً ذکر شده است، بانکداری اخلاقی یک اصطلاح نسبتا گسترده است. این مفهوم به موسسات مالی و صندوق قرض الحسنه اجازه می دهد تا برای سیاستی که قصد دنبال آن را دارند، تصمیم گیری کرده و از اصول آن پیروی کنند. این اصول و خط مشی ها اغلب در اسناد سیاست های موسسه نوشته شده است و در دسترس عموم و مشتری آن ها است. هرچند که بانک ها در این سیاست ها ممکن است اختلافاتی داشته باشند، ولی همه تقریبا ویژگی های مشترک و یکسانی دارند مانند موارد زیر:

مشارکت در بانکداری اخلاقی

بانک باید بتواند فعالانه به رفاه جامعه توجه کرده و در جهت بهبود آن گام بردارد. از جمله موارد دیگر، شامل بودجه پروژه های مسکن ارزان قیمت، ارائه بورس های تحصیلی برای دانش آموزان در دبیرستان های محلی، حمایت از برنامه های اجتماعی و برگزاری سمینارها برای آموزش اعضای جامعه در مورد خدمات آنهاست.

شیوه های پایدار اخلاق در بانکداری

بانک تلاش می کند تا در هر زمان، شیوه های سازگار با محیط زیست را به کار ببرد، همچنین برای پشتیبانی از مشتریانی که آن سیاست ها را اجرا می کنند، تمهیداتی در نظر گرفته است.

غربالگری مشتری در بانکداری اخلاقی

این بانک برای جلوگیری از انجام امور تجاری با افراد، سازمان ها و شرکت ها، سابقه بد حسابی یا رفتار غیر اخلاقی مشتریان خود را بررسی می کند. به عنوان مثال با شرکتی که از کودکان کار در گروه خود استفاده می کند، قرارداد نمی بندد.

اخلاق گرایی مداوم داخلی و خارجی در بانکداری

به عبارت ساده، هرچه که بانک ادعا می کند باید اجرا کند. بانک باید همان قوانین اخلاقی را که در عملکردهای داخلی خود اجرا می کند در عملکردهای خارجی نیز به کار ببرد. برای مثال، اگر یک بانک با شرکتی که بیمه کارمندان خود را پرداخت نمی کند، قرارداد نمی بندد، خود نیز باید حتما بیمه کارمندان خود را پرداخت کند.

ما به شما عزیزان مطالعه مقاله بانکداری تعاملی را نیز پیشنهاد میکنیم

بانکداری اخلاقی و سود


یادآوری این نکته حائز اهمیت است که موسسات مالی که از بانکداری اخلاقی استفاده می کنند، فقط نباید به خدمت به افراد محروم توجه کنند بلکه باید به محدودیت های خود نیز توجه کرده و تلاش کنند از آن ها خارج نشوند. همان طور که بسیاری از این بانک ها در جهان وجود دارد و نیت خوب و تلاش های بشر دوستانه، نتوانسته آن ها را از مشکلات مالی و رکود اقتصادی محافظت کند.

*آیا می دانید که تمامی صندوق های قرض الحسنه زیر نظر سازمان اقتصاد اسلامی است اگر میخواهید با سازمان اقتصاد اسلامی بیشتر آشنا شوید مقاله ما در این زمینه را بخوانید

[ratings]

اسکرول به بالا