درگاه‌های پرداخت یکی از ابزارهای پرکاربرد در عرصه تجارت الکترونیک است. این درگاه‌ها به کاربران امکان می‌دهند تا با استفاده از کارت‌های اعتباری خود، پرداخت‌ها را به صورت غیرحضوری و از طریق اینترنت انجام دهند. امروزه همه کسب‌و‌کارهایی که قصد ارائه خدمات یا محصولات خود به صورت آنلاین را دارند، حتما باید یک درگاه مناسب برای پرداخت های سایت خود راه‌اندازی کنند. آسان بودن استفاده، سرعت زیاد، امنیت بالا و … مزایایی هستند که سبب می‌شوند هم مشتریان و هم صاحبان کسب‌وکارها، استفاده از درگاه های پرداخت را بر روش‌های سنتی پرداخت ترجیح دهند. به همین دلیل، هر کدام از کسب‌و‌کارهای آنلاین یک یا چند درگاه برای پرداخت ها را متناسب با نیاز خود استفاده می‌کنند. در ادامه این مقاله، انواع درگاه پرداخت را بررسی می‌کنیم و راهنمای انتخاب بهترین نوع آن را به شما ارائه می‌دهیم.

روش کار درگاه پرداخت چیست؟


درگاه‌های پرداخت به جز جدانشدنی فروشگاه‌های آنلاین و پلتفرم‌های آنلاین خدمات تبدیل شده‌اند. آسان بودن استفاده از این درگاه‌ها یکی از دلایل محبوبیت آن‌هاست. اما روندی که در سمت سرور (Back-End) این درگاه‌های پرداخت در جریان است، به سادگی استفاده از آن‌ها نیست. هر چند که روند کار برخی از درگاه‌های پرداخت به دلایل امنیتی پیچیدگی‌هایی دارد، اما در ادامه روند کلی انجام تراکنش از طریق این درگاه‌ها را به صورت خلاصه توضیح می‌دهیم.

زمانی که مشتری قصد پرداخت هزینه کالا یا خدماتی را دارد، جزئیات تراکنش به صورت رمزگذاری شده از طریق درگاه پرداخت به پردازنده تراکنش ارسال می‌شود. پردازنده تراکنش، این تراکنش را با بانک صادرکننده کارت هماهنگ می‌کند. بانک نیز پس از بررسی موجودی کارت و امکان انجام تراکنش، پاسخ خود مبنی بر تایید یا رد تراکنش را به پردازنده تراکنش ارسال می‌کند. پیام تایید یا رد تراکنش، از سوی پردازنده به درگاه بازگردانده می‌شود. به این ترتیب، کاربر از موفقیت یا عدم موفقیت پرداخت خود مطلع می‌شود. در این روند، در صورت موفق بودن تراکنش، هزینه از حساب مشتری کسر و به حساب دریافت‌کننده مبلغ واریز می‌شود. در برخی از موارد، ممکن است مبالغی نیز به عنوان مالیات یا کارمزد تراکنش به مبلغ اولیه اضافه شود.

درگاه‌های پرداخت
درگاه‌های پرداخت

مزایای استفاده از درگاه پرداخت چیست؟


استفاده از درگاه های پرداخت به عنوان راهکار انتقال وجه بین مشتریان و کسب و کارها مزایای زیادی برای هر دو طرف به دنبال دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

۱٫ امنیت بالا

امنیت مهم‌ترین فاکتور در پرداخت‌های آنلاین است. تمامی اطلاعاتی که در طی یک پرداخت از طریق درگاه منتقل می‌شوند، به صورت صددرصد رمزگذاری شده هستند. به این ترتیب، امکان فاش شدن اطلاعات شخصی کاربران تا حد زیادی پایین می‌آید. استفاده از پروتکل‌های امنیتی مانند SSL سبب می‌شود تا امکان دستیابی به اطلاعات توسط هکرها تقریبا غیرممکن شود. به همین دلیل به کاربران توصیه می‌شود تا پیش از انجام تراکنش از طریق یک درگاه، با بررسی عبارت https (و نه http) یا نماد قفل در ابتدای آدرس درگاه پرداخت، از وجود گواهی SSL اطمینان حاصل کنند.

۲٫ سرعت پرداخت

سرعت نیز یکی دیگر از مزایای قابل توجه درگاه‌های پرداخت به شمار می‌آید. درگاه پرداخت این امکان را به مشتریان می‌دهد تا بدون معطلی و نیاز به مراجعه به بانک یا دستگاه خودپرداز (ATM)، پرداخت‌های خود را در کمترین زمان انجام دهند. همچنین صاحبان کسب و کارها به صورت آنی هزینه خدمات یا محصولات خود را دریافت می‌کنند و نیازی نیست برای بررسی تک تک تراکنش‌های مشتریان خود، زمان زیادی را صرف کنند.

۳٫ آسان بودن استفاده

انجام تراکنش از طریق درگاه‌های پرداخت بسیار آسان است. افرادی که حتی اطلاعات زیادی درباره تکنولوژی ندارند، با یکبار انجام پرداخت از طریق این درگاه‌ها به طور کامل با روند آن آشنا می‌شوند. در این درگاه‌ها، کافیست کاربران پس از اطمینان از اطلاعات پرداخت مانند مبلغ و پذیرنده، اطلاعات کارت بانکی خود (مثل شماره کارت، تاریخ انقضا، CVV2 و …) را به ترتیب وارد کنند و روی دکمه پرداخت کلیک کنند. به این ترتیب پرداخت آن‌ها در کمترین زمان انجام می‌شود.

۴٫ امکان شخصی‌سازی

برخی از درگاه‌های پرداخت قابلیت شخصی‌سازی دارند. به این ترتیب، کسب‌و‌کارها می توانند آن‌ها را به صورت یکپارچه در اپلیکیشن‌ها و سایت‌های خود استفاده کنند. با استفاده از قابلیت‌های شخصی‌سازی درگاه‌های پرداخت تجربه کاربری استفاده از درگاه پرداخت به طور قابل توجهی بهبود می‌یابد و سرعت و امنیت انجام تراکنشات ارتقا پیدا می‌کند.

انواع درگاه‌های پرداخت
انواع درگاه‌های پرداخت

انواع درگاه های پرداخت کدامند؟


درگاه‌های پرداخت انواع مختلفی دارند و به طور کلی در ۴ دسته قرار می‌گیرند که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

درگاه پرداخت میزبانی شده (Hosted payment gateway)

درگاه‌های پرداخت میزبانی شده، بسیار محبوب هستند و paypal نیز در همین دسته قرار می‌گیرد که مشهور شده است. درگاه‌های پرداخت میزبانی شده، کاربران را از صفحه سفارش در سایت پذیرنده به سایت دیگری هدایت می‌کنند. در این نوع درگاه، کاربر پس از انتخاب گزینه پرداخت در سایت یا فروشگاه موردنظر، به صفحه سرویس دهنده پرداخت هدایت می‌شود. پس از اینکه مشتری جزئیات کارت بانکی خود را وارد و روی گزینه پرداخت کلیک کرد، سرویس دهنده پرداخت با بانک ارتباط برقرار می‌کند و نتیجه پرداخت را به مشتری باز می‌گرداند. سپس مشتری ادامه روند سفارش خود را در سایت پذیرنده پیگیری می‌کند. این نوع درگاه پرداخت به دلیل سهولت راه‌اندازی برای کسب و کارهای کوچک یا متوسط مناسب است.

درگاه‌های پرداخت خود میزبان (Self-Hosted payment gateway)

روند پرداخت از طریق درگاه خودمیزبان در سایت اصلی پذیرنده انجام می‌شود و کاربر به درگاه پرداخت دیگری هدایت نمی‌شود. در این درگاه‌های پرداخت، اطلاعات تراکنش کاربر، از سایت پذیرنده جمع آوری می‌شوند. پس از ثبت درخواست تراکنش از سوی کاربر، اطلاعات جمع آوری شده به درگاه‌های پرداخت ارسال شده و نتیجه آن به همان سایت باز می‌گردد و به کاربر نمایش داده می‌شود. در برخی از این نوع درگاه‌ها، برای انجام یک تراکنش به کلید مخفی یا کلید هش نیاز است. برخی دیگر نیز اطلاعات را با یک فرمت مشخص دریافت می‌کنند. مزیت استفاده از درگاه خود میزبان نسبت به درگاه میزبانی شده، افزایش سرعت انجام تراکنش است. یکی از مشهورترین درگاه‌های پرداخت خودمیزبان Shopify است. این نوع درگاه پرداخت برای کسب‌و‌کارهای بزرگ گزینه مناسبی است.

درگاه پرداخت میزبانی شده با API

مزیت اصلی این نوع درگاه ها، امنیت و قابلیت شخصی سازی بالا است. در درگاه‌های پرداخت میزبانی شده با API، کاربران اطلاعات کارت بانکی خود را به طور مستقیم در صفحه پرداخت سایت پذیرنده وارد می‌کنند؛ سپس سایت موردنظر، با استفاده از API (رابط کاربردی قابل برنامه‌ریزی) یا https Query اطلاعات را به پردازنده تراکنش ارسال و پاسخ را در همان صفحه نمایش می‌دهد. این نوع درگاه‌های پرداخت کاملا قابل شخصی‌سازی هستند و می‌توان آن را با نیاز همه کسب و کارها متناسب کرد. این نوع درگاه برای استفاده در اپلیکیشن‌ها و سایت‌های خاص مناسب است.

درگاه های پرداخت محلی یکپارچه با بانک

در درگاه پرداخت محلی یکپارچه با بانک، کاربران در زمان خرید به صفحه درگاه بانک موردنظر هدایت می‌شوند و در آن صفحه اطلاعات کارت بانکی خود را وارد می‌کنند. پس از انجام تراکنش، کاربر دوباره به سایت فروشنده هدایت می‌شود و ادامه فرآیند خرید یا دریافت خدمات موردنظر خود را طی می‌کند. این نوع درگاه به دلیل سرعت بالای راه‌اندازی، برای کسب‌و‌کارهای کوچک یا متوسط مناسب است.

شرکت دانش بنیان برنامه نویسان نواندیش پاسارگاد، خدمات و محصولات مرتبط با سامانه‌های دیجیتال، سامانه‌های سخت افزاری و نرم افزار قرض الحسنه را ارائه می‌دهد. در سامانه‌های شرکت پاسارگاد، در صورت نیاز درگاه های پرداخت مناسب تعبیه می‌شود تا پرداخت وجوه توسط مشتریان با بالاترین امنیت، به ساده‌ترین شکل و در کمترین زمان امکان‌پذیر شود. به این ترتیب، در صورتی که قصد راه‌اندازی سیستم‌های سازمانی آنلاین با درگاه پرداخت را دارید، می‌توانید با کارشناسان شرکت پاسارگاد تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

با امتیاز دهی به ما در ارائه مقاله بهتر کمک کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا